بازاریابی چریکی چیست وچگونه می تواند کسب وکار شما را متحول کند

۴ خرداد ۱۴۰۰
بازاریابی چریکی چیست وچگونه می تواند کسب وکار شما را متحول کند

 مقدمه

هدف ازاین مقاله در نسیم نت تأثیر بازاریابی چریکی برقصد خرید مصرف‌کننده با نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی می‌باشد . بازاریابی چریکی یکی از ابزار های نوین مورد استفاده در ترغیب مشتری به خرید می‌باشد . این مقاله به اجمال شما را با تعریف، اصول، ابزار و تکنیکهای تبلیغات چریکی آشنا می کند.

تلاش ما در این مقاله کمک به رشد و پیشرفت شغلی شما بر اساس علم روز دنیاست. همچنین همواره در تلاشیم تا فکر، ایده و طرحهای نو و خلاقانه به شما کاربر و مخاطب ارجمند ارائه دهیم. امید است با بهرمندی  از این مطالب در حوزه بازاریابی و تبلیغات اینترنتی، بیش از پیش موفق باشید.

بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی

تعریف بازاریابی چریکی

این نوع بازاریابی که به آن بازاریابی پارتیزانی نیز می گویند جادو و تغییری برای کسب و کار شما است. برای شروع هر کاری نیاز به عزم و تصمیم راسخ و توکل به خداست. و اینگونه با فکری آسوده و گفتن یک بسم الله می توان کار را آغاز کرد و به نتیجه خوب و ایده آل رسید.

پله اولی که بتوان گفت بازاریابی کرده اید هر تماس کوتاه شما با خارج از شرکت و یا مجموعه شماست که این تماس کوتاه اما با فرصتهای فراوان بازاریابی نیازمند هزینه زیادی نیست. بازاریابی در واقع توانمندی تغییر عقیده افراد و یا حفظ آن عقیده و در یک کلام اقناع مشتری است. بازاریابی به هیچ عنوان اتفاقی نبوده، بلکه فرآیندی عملی است.

اصول بازاریابی چریکی

داشتن اطلاعاتی کامل، بروز و دقیق از مشتریانی که هدف ما هستند

نخستین پله در این نوع بازاریابی به دست آوردن اطلاعاتی بروز، کامل و دقیق از مشتریان هدفمان است. ببینیم آنها بیشتر برای یافتن نیازمندی خود در خصوص شغلمان از چه منابعی استفاده می کنند.

اینکه ایا به روزنامه و آگهی های آن مراجعه می کنند و یا تیزر و آگهی تلویزیونی می بینند و یا به تبلیغات و آگهی رادیو گوش داده و یا فراتر از آن از نیازمندی و آگهی های اینترنتی بهره می جویند.

پس با توجه به طرز فکر و فرهنگشان، تاریخ شهرشان از گذشته تا حال و … می توانید دریابید گسترش شغل شما در آن شهر چگونه تحقق می یابد. بی شک بدون اطلاع از این گونه موارد جهت بازاریابی، هزینه ای بی ثمر و یا کم اثر انجام داده اید.

بر بازارهای هدف کوچک متمرکز شویم

پله دوم بازاریابی چریکی یا به عبارت دیگر جادوی بازاریابی چریکی ما را به آن وا میدارد که با انتخاب دقیق بازار هدف بر بازارهای هدف کوچک متمرکز شویم. چرا که مشاغل کوچک اگر بتوانند یک بخش کوچک از بازار را با هوشمندی، درایت و به درستی انتخاب نموده و مورد هدف قرار داده، حتی می توانند با مشاغل، شرکتها و برندهای بزرگ نیز رقابت نماید و این دور از ذهن نیست.

اگر شما صاحبان مشاغل متوسط و یا کوچکید، توصیه می کنیم بازار هدفتان را کوچک انتخاب و متمرکز شوید. چرا هزینه های بازاریابی شما با این روش بسیار کاهش و تنزل یافته و از سوی دیگر، آگهی و پیامتان را به صورتی بسیار مؤثر به مشتریان بالقوه خود رسانده و آنان را به مشتریانی بالفعل مبدل می سازید. کسب و کارتان به یقین گسترش و رونق فراوان می یابد.

انتخاب درست بازار هدف موجب می شود تا باقی برنامه و مراحل بازاریابی همچون انتخاب آگهی و پیام مناسب، مکانی خوب و مناسب و دیگر مراحل بازاریابی بصورت چشمگیری آسان می گردد. یعنی در واقع انتخاب جامعه هدف  کوچک برابر است با کاهش بودجه تبلیغات و درج آگهی و همچنین افزایش و بالا بردن درصد احتمال موفقیتمان بر اساس اصول بازاریابی چریکی بر اساس علم روز دنیا.

حالا باید برای انتخاب و گزینش بازار هدفمان به چه نکاتی توجه کنیم:
نخست آنکه در این مدتی که فعالیت نموده اید، خدمات و یا محصولاتی که عرضه داشته اید، مشتریان شما چه کسانی بوده و چرا از شما خرید می کردند؟ آیا ویژگی مشترکی بین این دلایل وجود دارد؟ پس شما باید روی همان ویژگیها و دلایل متمرکز شوید. چرا که قطعا افراد دیگری نیز همچون مشتری های سابق شما اینگونه فکر می کردند.

نکته دوم آنکه بررسی کنید که در رقبای شما در شغلتان چه کسانی را هدف قرار می دهند؟ مشتریانشان چه افرادیند؟ تلاش نمایید به دنبال بازار آنان نروید چرا که در دستان رقبایتان می باشد. و سعی کنید دنبال آن بازار کوچکی که رقبا از آن غافلند باشید.

مثلا شما تولید کننده پوشاک، کت و شلوار آقایانید. آیا می دانید تحقیقات بیانگر آنست که درصد قابل توجهی نظر بانوان نسبت به خرید این محصولات دخیل است؟ جالب آنکه برخی تولید کنندگان دیگر سعی در تبلیغ و آگهی این محصولات برای آقایان در رسانه های مختلف که مخاطبشان آنانند هستند و نه بصورتی که در رسانه های همچون روزنامه، تلوزیون، رادیو، آگهی اینترنتی و…. که در معرض دید بانوانند، تبلیغ و آگهی نمایند. فقط کافی است تبلیغ و آگهی خود را روی بانوان متأهل متمرکز کرده و نتیجه افزایش فروش چشمگیری را ملاحظه نمایید.

سوم آنکه در خصوص خدمات و محصولات خود زمان صرف کرده تا همه ویژگیهای خدمات و محصولات خود را بر روی کاغذ بصورت لیستی بنویسید، پس از آن یک فهرست از نیازمندی های مشتریان احتمالی خود نوشته و بررسی کنید کدام ویژگی خدمات و یا محصولات شما، نیاز آنان را برآورده می سازد؟

ایده پروری و خلاقیت

مهمترین بخش تبلیغات چریکی داشتن ذهنی خلاق و ایده پرور است. اگر می خواهیم در بازاریابی چریکی موفق شویم باید خلاقیت داشته باشیم. همچنین با توجه به اصول بازاریابی چریکی، ما باید بازاریابی را متداوم و بصورت روزانه انجام  دهیم، چرا که هر لحظه و روزی که میگذرد راه حلهای نوینی جهت پیش بینی رفتار افراد جامعه و تحت تاثیر قراردادن آنان و همچنین تعیین کیفیت و کمیت این راهها مطرح میشود.

در واقع بازاریابی چریکی هدفهای از پیش تعیین شده ای داشته ولی از ابزار های غیر معمول استفاده می شود. در یک جمله می توان گفت بازاریابان چریکی به امید داشتن سرمایه قابل توجه و چشمگیر متوقف نمی شوند، بلکه آنان با ابتکار عمل و تخیلی قوی بهترین کار را کرده تا در آن عرصه موفق گردند.

اگر شما در کسب و کاری نو فعالید، بازاریابی چریکی چاره و راه حلی مناسب برای رقابتهای پیچیده، زیرکانه و مشکلتر از سابق برای حال و امروز شماست که با بهره جویی از ابزارهای بازاریابی چریکی به سرعت روی پای خود می توانید ایستاده و با هزینه ای کم، به دستاوردهای بزرگ بازاریابی دست پیدا کنید که البته داشتن سرمایه مناسب و کافی هم ملاک است. چرا که هیچ وقت نمی توان گفت که بدون هیچ سرمایه ای می توان به هدف رسید لکن اینجا منظور داشتن سرمایه مناسب و کافی بوده و نه سرمایه زیاد، بلکه جهت عملیاتی نمودن قوانین بازاریابی چریکی، سرمایه کم نیز کافی می باشد.

بازاریابی چریکی می گوید بازارتان را به خوبی شناخته و تجربه نمایید و پس از آن تاکتیکهای آزموده شده را استفاده نمایید. این یک نکته کلیدی است که بازاریابی چریکی دارای فرصتهای تجاری فراوانی بوده و باید بحو احسن از آنها استفاده نمود. قطعا مشکلاتی برای بازاریابی هر خدمات و یا محصولی وجود داشته که باید آن را حل نمود. صرف وقت و انرژی به تنهایی کافی نبوده و باید با هوشمندی همراه شده تا مؤثر باشد.

پس همه اقدامات ما باید بر اساس یک ایده خوب انجام پذیرد. بین مشاغل بزرگ و کوچک، تفاوت در کمبود منابع مشاغل کوچک است ولی باید به این موضوع بعنوان یک فرصت نگاه کرد و اصطلاحا نیمه پر لیوان را دید، یعنی مشاغل کوچک باید از یک روش کاملا متفاوت نسبت به بازاریابی بهره جویند. انعطاف پذیری و سرعت عمل نیز جوهرة بازاریابی چریکی می باشد.

برنامه ای برای بازاریابی داشته باشید

با اطمینان می توان گفت تفاوتی که بین موفقیت و شکست است برنامه بازاریابی بوده  و نه هیچ چیز دیگری نبوده و باید طبق استراتژی از پیش تعیین شده و دقیق عمل کرد.

داشتن و استفاده از فرصتی مناسب به معنی مشخص کردن موقعیتی خاص برای فروش است و یک طرح بازاریابی یا استراتژی باید همچون نقطه پرش برای فروش عمل نماید. پیشنهادات گوناگون را به دفعات برای طرح ریزی بازاریابی خود مرور کرده و از نظر و روش رقبایتان اطلاع پیدا کرده تا ضعف و قوت پیشنهادات خود را دریابید. همچنین اهداف و احتیاجات بازار را در نظر گرفته و روال ظاهری اقتصاد را به درستی در نظر داشته باشید.

بازاریابی چریکی در رسانه های کوچک و بزرگ

برای تبلیغات چریکی میتوان از ابزارهای مختلف همچون رسانه های کوچک (فکس، خبرنامه، کاتالوگ، بروشور)، بزرگ (مجله ها، روزنامه ها، تلوزیون، رادیو)، رسانه های خبری (چاپ کتاب، برگزاری سمینارهای مختلف ) و رسانه های نوین (وبسایتها و درج آگهی و نیازمندی ها در آن) استفاده نمود.

به واقع بازاریابی چریکی بدون داشتن ایده ای نو و خلاقیت بر روی مخاطب اثری ندارد. رسانه های کوچک برای چریکها به سبب احتیاج در بازاریابی در این رسانه ها ایده آل بوده و باید طرح بازاریابی ما با آن همخوانی داشته که می توان به نمونه هایی همچون خدمات فکس برای ارسال سریع نامه، آگهی و نیازمندی های رایگان اینترنتی و دیگر روش های گوناگون خدمات آنلاین، خبرنامه، کاتالوگ، بروشور و … اشاره نمود.

آگهی جهت فروش روشی ارزان برای بازاریابی می باشد که در سه گام تحقق می یابد.

گام نخست ارائه اطلاعات تماس برای مکالمه تلفنی و ملاقات با مشتری می باشد. اولین نگاه و برخورد بسیار مهم می باشد. پس آن را دوستانه و گرم نمایید.گام دوم که زمان بیشتری میبرد بیان و ارائه پیشنهادات، ویژگیها و … در خصوص خدمات و کالا می باشد. که در طی آن درباره سودمندی و فواید خرید از شما گفتگو و صحبت می نمایید. و نهایتا در گام سوم که مهمترین بخش و لحظه جادویی شماست کار فروش خود را به پایان می رسانید.

حال در بیان بازاریابی رسانه های بزرگ بازاریابی جمعی میتوان به مجله ها، روزنامه ها، تلوزیون، رادیو، و غیره اشاره نمود. البته اینترنت نیز بخشی از این بازاریابی می باشد. بازاریاب چریکی برای تاثیر هرچه بیشتر تبلیغات، نیازمندی و آگهی های خود سعی در هر چه ارزان تر شدن آگهی ها می کند چرا که گران شدن آن موجب کم و یا بی اثر آگهی می شود.

انعطاف پذیری روزنامه ها بعلت اینکه از یکی دو روز قبل از چاپ آگهی می توانند هر تغییری در آگهی بدهند بسیار زیاد است. رادیو نیز منعطف تر است چرا که تا قبل از خواندن آگهی می توانند آگهی را تغییر دهند. وبسایتهای درج آگهی و نیازمندی نیز بصورت فوق العاده ای دارای  قابلیت انعطاف پذیری هستند. ولی تلویزیون و مجله ها دارای کمترین قابلیت انعطاف پذیری هستند.

در زمینه آگهی و تبلیغات محیطی روی تابلوهای تبلیغاتی آگهی لزوما یاد آورنده نبود و در برخی موارد مستقیما به فروش منتهی می گردد که این زمینه نیازمند خلاقیت فراوانی است.

تاثیر خدمات رایگان در بازاریابی

در یک کلام خدمات رایگان مورد علاقه مشتری است که می خواهد وجود داشته و از آن استفاده کند. که می توان به راه اندازی رایگان محصول برای مشتری، بازدید رایگان و رفع نقص رایگان زمانیکه مشتری با مشکل فنی روبروست اشاره نمود. اکنون برخی از این خدمات را در ذیل بیان می کنیم.

مشاوره مشتری بصورت رایگان

مشاوره مشتری بصورت رایگان بسیار شبیه ارائه نمونه رایگان آن محصول بوده که پیشنهاد این مشاوره رایگان برای مشتری بسیار قایل قبول می باشد. چند قانون بازاریابی چریکی در این خصوص به شرح ذیل است:

۱- در این هنگام پیشنهاد ارائه خدمات و فروش به مشتری ندهید.
2- اگر به مشتری پیشنهاد یک مدت زمانی مشخص جهت مشورت دادید، پس از آن باید رفته و این مشاوره را قطع کنید. هر چند ممکن است مشتری بخواهد که شما بمانید و به مشاوره ادامه دهید.
3- در مشاوره رایگان ثابت کنید که چقدر مشتری برای شما مهم و با ارزش است و با صداقت عمل نمایید.
4- از مشتری سوال کرده و نیاز سنجی نمایید و با دقت به پاسخ آنان گوش داده و با حوصله، شمرده شمرده و به نحو احسن به آنان پاسخ داده و مشاوره دهید و چیزی را پنهان ننمایید.
5- نهایتا در عرض 48 ساعت از آنان پیگیری کرده و از زمانیکه آنان به شما اختصاص می دهند تشکر کرده و نکات مهم آن مشاوره را مجددا یادآور شوید.

برگزاری سمینار بصورت رایگان

در سمینار رایگان، مطالب و اطلاعات خود را حتما طبقه بندی نمایید تا بتوانید گروههای بیشتری را جذب نمایید و اطمینان یابید که می توانید بعد از سمینار، خدمات و محصولات خود را ارائه دهید.

نقش رسانه های انسانی در بازاریابی چریکی

حال به بررسی نمونه هایی از رسانه های انسانی و نقش آن در بازاریابی چریکی می پردازیم.

نقش روابط عمومی در بازاریابی چریکی

نقش روابط عمومی خوب با مخاطب همان چیزی است که می تواند برای خدمات و محصولاتتان حُسن با استفاده از ماجرا و داستان و اخبار رایگان برای مخاطب در مورد مجموعه شما در مجلات، روزنامه، رادیو، تلویزیون، اینترنت و هر رسانه دیگر شهرت آورد.

نقش نمایشگاه ها در بازاریابی چریکی

شما می توانید با اجاره غرفه در یک نمایشگاه با استفاده از بازاریابی چریکی و انجام موارد زیر نقش بسزایی در حوزه فعالیت خود داشته باشید.

1- پخش دعوت نامه در زمان نمایشگاه.
2- توزیع بروشور در نمایشگاه.
3- نمایش خدمات و کالاهای خود به خریداران بالقوه که در حالت خریدند.
4- ارائه نمونه های رایگان از خدمات و کالاهای خود در نمایشگاه و…

نقش بازاریابی دهان به دهان در بازاریابی چریکی

هنوز بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) نفشی قوی داشته و ابزاری خوب بصورت تضمینی برای بازاریابی خدمات و محصولات شما می باشد که موجب از بین بردن حس ریسک در مشتری می باشد. ولی فقط ضمانت کردن کافی نیست بلگه ضمانت همراه با صداقت دارای اهمیت است.

یک شرکت چریکی چه ویژگیهایی دارد

ویژگی اول (اسم شرکت): در نخستین تصمیم تجاری خود که انتخاب نام شرکت می باشد به این نکات توجه فرمایید:

1- نام شرکت شما به گونه ای نباشد که رقبا بخواهند آن را مسخره نمایند.
2- نام شرکت شما می تواند بیانگر تعریف یک داستان باشد.
3- نام شرکت شما می تواند مزیت با خصوصیتی را توصیف کند.
4- نام شرکت شما نباید برایتان ایجاد ناراحتی و یا یک حس بد کند.

ویژگی دوم (خط مشی): استفاده از واژگانی کوتاه برای شرح و تعیین خط مشی شما که روح شرکت شماست.
ویژگی سوم (جایگاه یابی): فقط جایگاه شرکت شما در بازار کار در فکر و ذهن مشتری باقی خواهد ماند.
ویژگی چهارم (کیفیت): پس از کسب اطمینان، مقام دوم را  کیفیت  در کار داراست. در واقع کیفیت را شما در کالا و یا محصول خود نمیگذارید بلکه باید مشتری آن را با تمام وجود حس و لمس نماید.
ویژگی پنجم (مکان شرکت شما): به راستی همه ما سه راز مهم درباره اهمیت مکان شرکتمان را در بازاریابی چریکی میدانیم و آن رازها چیزی نیستند به جز: اینترنت ؛ اینترنت ؛ اینترنت و دیگر هیچ.

یک شرکت چریکی باید چه نگرشهایی داشته باشد

برخی از این نگرشها به شرح زیر است:

1-  اشتیاق: موتور بازاریابی با سوختی به نام «اشتیاق» کار می نماید. اشتیاق در رفتار یک انسان چریکی به معنی هیجان زده کردن صادقانه مشتری است. آن هم نه برای کالا و محصول بلکه جهت کاری که برای مشتری انجام میدهیم.

2- سخاوت: این بدان معنی نیست که همه چیزی را رایگان به مشتری دهید، بلکه باید همه چیز را از نگاه وی مشاهده کنید.

3- سرعت: درخواست مشتری را بنا به توان خود سریع پاسخ دهید. مثلا اگر قرار بود ایمیلی برای وی بفرستید در کمتر از 24 ساعت آن کار را انجام دهید.

4- پاکیزگی و مرتب بودن محیط کار: چرا که وقتی کسی به شما مراجعه می کند آن را به کسب و کار شما مرتبط میداند.

5- ادب و احترام:  اگر شخصی با شما تماس گرفت و تلفن زد، با کمال ادب و احترام به او پاسخ دهید. چرا که این نیز بخشی از کار شماست.

6- انعطاف: در کارتان انعطاف داشته و اگر کسی نتوانست به محل کارتان بیاید شما به محل او مراجعه کنید.

بازاریابی چریکی و اهمیت روانشناسی در آن

براستی شما بهتر میدانید که روانشناسی چقدر در بازاریابی اهمیت و نقش ویژه ای دارد. چرا که شاید بیش از 90%  تصمیمات خرید کالا و خدمات در فکر و مغز ناخودآگاه ما صورت می گیرد و یکی از راه های مطمئن جهت رسیدن به فکر و مغز ناخودآگاه، تکرار است، چرا که بیشتر تصمیمات خرید کالا و خدمات احساسی می باشند.

جالب است بدانید که افراد یا چپ مغزند که بیشتر دنبال عدد، رقم و منطقند. پس پیام بازاریابی شما باید دارای عدد و واژه های زیاد بوده چرا که این اشخاص بیشتر مکتوب و نوشته را می پسندند و یا راست مغزند که برای فتح فکر و ذهن آنان باید از تصویر، عکس، تخیل، رنگ و ریتم استفاده کرد. برای اینگونه اشخاص از حسشان بهره جویید و سعی نمایید مستقیما از طریق ضمیر ناخودآگاه آنان بازاریابی نمایید، چرا که:

1- تصاویر فهم بهتری برای مغز آگاه ایجاد کرده و موضوع را می فهماند.
2- مغز ناخودآگاه از مغز آگاه هوشمندتر است.
3- مغز ناخودآگاه چندین پیام را می تواند بهم مربوط کند.
4- مغز ناخودآگاه تصمیمش را گرفته قبل از اینکه با مغز آگاه مشورت نماید.

اگر می خواهید در مغز ناخودآگاه بازاریابی کنید باید در پی کسانی باشید که سریع برای خرید تصمیم می گیرند. نکته کلیدی در روان شناسی، دانستن در مورد شنوایی، بینایی و سیستمهای حسی است چرا که تا مشتری قبل از خرید حس بعد از خرید را تجربه نکرده باشد برای خرید نمی تواند تصمیم گیرد.

تفاوتهای بازاریابی چریکی و بازاریابی سنتی

بازاریابی چریکی با صرف انرژی، زمان، اطلاعات و تخیل به پول زیاد برای بازاریابی نیاز ندارید. اما در بازاریابی سنتی برای بازاری مناسب باید حتما سرمایه گذاری کرد.

بازاریابی چریکی، بازاریابی را همانگونه که هست، نشان میدهد. اما بازاریابی سنتی، بازاریابی را بسیار مرموز نشان میدهد.

بازاریابی چریکی دنبال شرکتهایی با آرزوها و اهداف بزرگ ولی با بودجه و هزینه کم است. اما بازاریابی سنتی در پی کسب و کارهای بزرگ می باشد.
هدف اصلی بازاریابی چریکی، سودی است که بدست می آورد. اما بازاریابی سنتی عملکرد خود را با فروش یا موجودی انبار خود ارزیابی مینماید.

بازاریابی چریکی به روان شناسی اتکا می نماید. در حالیکه بازاریابی سنتی وابستگی به قضاوت و تجربه دارد.

شعار بازاریابی چریکی، رونق کار و فراموش نکردن هدف است. اما در بازاریابی سنتی، بزرگ کردن و رشد کار و تولید زیاد است.

بازاریابی چریکی راه  و روش رشد کسب و کار، غیر خطی و هندسی است. اما در بازاریابی سنتی مشتریان را باید تک تک اضافه نمود.

بازاریابی چریکی می تواند فقط به رضایت مشتری برای دریافت کالا و خدمات به شما امید دهد. اما با بازاریابی سنتی فقط می توانید کالا و خدمات خود را به فروش برسانید.

بازاریابی چریکی، پیام را به افراد و یا گروه میرساند پس بهتر است آن گروه کوچک و هدف بزرگ باشد. اما در بازاریابی سنتی پیامهای شما به گروه های بزرگتر رسانده می شود.

در بازاریابی چریکی، فناوری نوین به کسب و کارهای کوچکتر یک برتری غیر منصفانه میدهد . لذا آنان را بدون هزینه زیاد قادر به کارهایی میکند که شرکتها و برندهای بزرگ با هزینه گزاف انجام میدهند . در نتیجه بازاریابی چریکی می خواهد که شما از لحاظ فناوری راحتتر باشید. ولی بازاریابی سنتی بسیار به ندرت بر فناوری تاکید دارد.

در این بازاریابی چریک ها از ارزش مشتری درک کاملی دارند. انها مرتب می پرسند  چه چیزی را میتوان به صورت رایگان به مشتری داد. اما صحبت  بازاریابی سنتی همواره این است که چه چیزی را از مشتری می تواند بگیرد. 68% تجارتها بخاطر بی تفاوتی بعد از فروش به هدر می  رود. چریکها هرگز مشتری را از دست نداده و فروش، پایان یک بازاریابی است.

بازاریابی چریکی تعیین میکند که کدامین کسب و کار دارای استاندارد تجاری و آینده برای شماست . تا بتوانید با همکاری با آن کسب و کارها بازارتان را گسترش داده و موفق باشید. در واقع شعار چریکها این است که یا همکاری کنید و یا شکست بخورید. ولی بازاریابی سنتی در فکر این است که کدام رقیب را نابود کند.

بازاریابی چریکی میگوید علامتی به یادآورنده داشته باشید که آن علامت تجاری معرف کسب و کار و شرکت شما باشد. علامتی کلامی یا سمعی یا بصری که تمام منظور شما را بیان و معرفی نماید. همانند علامتهای بین المللی در حوزه ترافیک. ولی بازاریابی سنتی بطور کلی میگوید برای معرفی خودتان علامت تجاری داشته باشید.

در بازاریابی چریکی همواره بازاریابی شما مورد تمرین قرار گرفته و با دقت به صحبتهای شما گوش می دهد. اما سخن یک کلام بازاریابی سنتی این است که در مورد محصول و یا خدماتمان همیشه بازاریابی چنین بوده است.

بازاریابی چریکی میگوید ترکیبات بازاریابی همچون آگهی اینترنتی، پست الکترونیک مستقیم، ایمیل تبلیغاتی، وب سایت، ارسال SMS تبلیغاتی و… در کنار هم مؤثر بوده به یکدیگر کمک خواهند نمود. اما بازاریابی سنتی فقط می گوید وب سایت، تبلیغات، ایمیل و نامه موثر است.

بازاریابی چریکی میگوید در پایان هر ماه روابط کاری جدید را بشمارید. چرا که روابط کاری طولانی، کلید طلایی و رسیدن به موفقیت است. اما بازاریابی سنتی فقط می گوید پایان هر ماه پول خود را بشمارید.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

یک × چهار =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752