بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا

۶ مرداد ۱۴۰۰
بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا

آیا شما هم به دنبال آشنایی با بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی هستید؟ ما در این مطلب از نسیم نت قصد داریم برخی از بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی را معرفی کنیم.

برای برنامه نویسان یافتن بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. شما به عنوان یک برنامه نویس وقت زیادی را صرف کار کردن در محیط ویرایشگرهای متنی می کنید و به همین علت این نرم افزارها باید سازگاری کاملی با نیازهای شما داشته باشند. همچنین برای افرادی که به تازگی برنامه نویسی را آغاز کرده اند معمولا پیدا کردن بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی می تواند سختی ها و مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی جذاب ترین و بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی بپردازیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ویرایشگر متنی وIDE چیست؟

شاید بپرسید Integrated Development Environment به چه معناست؟واژه ای که در بدو کار یک برنامه نویس با آن مواجه می شود واژه IDE و بحث انتخاب کردن یک IDE برای شروع برنامه نویسی است. تصور کنید که قرار است کار نجاری کنید ، خوب ابزارهای لازم کار شما میخ ، چکش ، اره ، میز کار و … است .

خوب شما به عنوان یک نجار انتظار دارید که زمانیکه شروع به کار می کنید جعبه ابزار خود را همراه داشته باشید تا براحتی بتوانید کار خود را بدون دغدغه ابزار انجام دهید. IDE برای یک برنامه نویس در حکم جعبه ابزار آماده است ، شما به عنوان یک نجار با داشتن میخ فلزی در جعبه ابزار دیگر نیازی به ساختن میخ نخواهید داشت . در بحث برنامه نویسی شما با داشتن IDE دیگر نیازی به نوشتن یک برنامه کامپایلر ، یک برنامه مفسر ، طراحی یک محیط گرافیکی و یک ویرایشگر کد و … ندارید و همه این موارد در قالب یک مجموعه نرم افزاری یکپارچه به نام IDE به شما معرفی می شود.

در واقع یک ویرایشگر متنی نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد تا انواع فایل های متنی مربوط به زبان های برنامه نویسی مختلف را ویرایش کنید. معمولا این نرم افزارها از زبان های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا، روبی، جاوا اسکریپت، php، css، html و … پشتیبانی می کنند.

بدون شک هیچ چیز برای یک برنامه نویس رضایت بخش تر از پیدا کردن یک ide و ویرایشگر متنی کامل نیست و این کار صورت نمی گیرد مگر این که بتوانید از تمامی ویرایشگرهای موجود در دنیا استفاده کنید. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که بهترین ویرایشگر متنی عملا وجود ندارد چرا که هریک از این محصولات نرم افزاری با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند و بهترین ویرایشگر متنی نرم افزاری است که بتواند بهترین عملکرد را متناسب با نیاز شما به شما ارائه دهد. بنابراین شما باید چند نرم افزار مختلف را امتحان کنید تا بتوانید گزینه ایده آل خود را بیابید.

در حال حاضر ده ها نرم افزار ویرایشگر متن در دنیا وجود دارد که در این مطلب تنها برخی از محبوب ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد. این ide ها و ویرایشگرهای متنی محبوبیت بالایی در میان جامعه توسعه دهندگان دارند و علاوه بر این به صورت رایگان در دسترس هستند.

تفاوت ide و ویرایشگر متنی

توجه داشته باشید که ide ها با ویرایشگرهای متنی یکسان نیستند( اگرچه معمولا به صورت یکپارچه با یکدیگر ادغام می شوند). اگرچه تقریبا تمامی ide ها توانایی ویرایش فایل های متنی ساده را دارا می باشند ولی بسیاری از امکانات دیگر را نیز در اختیار شما قرار می دهند. ide ها دارای پنل ها و ابزارهای مختلف هستند و فضای بسیار بیشتری را نیز در سیستم شما اشغال می کنند. ویرایشگرهای متنی روزمره دارای طراحی بسیار ساده تر و در عین حال منعطف تری هستند.

1) ویرایشگر Visual Studio Code

ide و ویرایشگر Visual Studio Code

ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code یا به اختصار VSCode) یک ویرایشگر کد متن باز برای لینوکس، مک و ویندوز می‌باشد که به صورت درونی از تکمیل کد هوشمند (انگلیسی: intelligent code completion)، برجسته سازی نحو (syntax highlighting)، بازسازی کد (انگلیسی: code refactoring)، عیب یابی (debugging) و تکه کد ها (snippets) پشتیبانی می کند. ویژوال استودیو کد با ++C، نود.جی‌اس(Node.js)، فریم ورک الکترون (چارچوب نرم‌افزاری) و دیگر تکنولوژی‌های توسعه وب و بر اساس ویرایشگر کد تحت وب موناکو نوشته شده‌است. حجم کمتر، برخورداری از یک مخزن بزرگ از افزونه‌ها آن را رقیب جدی برای دیگر ویرایشگرها قرار داده است. این نرم‌افزار توسط مایکروسافت توسعه داده شده و هم‌اکنون به‌طور رایگان و Open Source(متن باز) در دسترس است.

Visual Studio Code در واقع یک ide نیست ولی با تنظیمات درست می تواند تمامی نیازهای شما که از یک ide انتظار دارید را برطرف کند.

2) ویرایشگر Sublime Text

ide و ویرایشگر Sublime Text

Sublime Text یک ویرایشگر کد کراس پلتفرم است که با استفاده از رابط کاربری زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است. Sublime Text یک ویرایشگر متن زیبا و در عین حال پر از ویژگی های مختلف است. شاید بتوان مهم ترین ویژگی آن را تجربه کاربری بسیار خوب این محصول دانست. بدون شک ux این محصول نسبت به سایر محصولات موجود بهتر است. تجربه کاربری این نرم افزار به شما کمک می کند تا بتوانید بدون حواس پرتی کدنویسی کنید و با استفاده از میانبرها به راحتی جستجو کرده و کدهای خود را به سادگی ویرایش کنید. از دیگر ویژگی های کلیدی و مهم این نرم افزار میانبر های بسیار جذاب آن است.

امکان استفاده از این نرم افزار به صورت رایگان نیز وجود دارد مگر اینکه خودتان قصد داشته باشید نسخه پولی آن را خریداری کنید.

3) ویرایشگر Vim

ide و ویرایشگر Vim

ویم یک ادیتور تحت ترمینال است. یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که هر برنامه‌نویس باید با آن آشنا باشد، ویم است. چرا که در سرورها که دسترسی به محیط گرافیکی نداریم استفاده از ویم سریع‌ترین راه ممکن است. ویم به عنوان IDEA نیز استفاده می‌شود. فقط کافی است پلاگین‌های مربوط به زبان‌برنامه‌نویسی مورد نظر را روی آن نصب کنید تا امکانات یک IDEA را به بدهد.

اگر مثل من زمان استفاده از کیبورد در هنگام کد زدن دوست ندارید مرتباً از موس استفاده کنید؛ ویم می‌تواند به شما کمک کند. از آنجایی که ویم تحت ترمینال است؛ امکان استفاده از موس وجود ندارد. البته ویم به‌گونه طراحی شده است که نیازی به موس نداشته باشید و سرعت شما کم نشود که هیچ! زیاد هم شود.

اگر مثل من هنگام استفاده از کیبرد در هنگام کدزدن دوست ندارید مرتباً از موس استفاده کنید؛ ویم می‌تواند به شما کمک کند. از آنجایی که ویم تحت ترمینال است؛ امکان استفاده از موس وجود ندارد. البته ویم به‌گونه طراحی شده است که نیازی به موس نداشته باشید و سرعت شما کم نشود که هیچ! زیاد هم شود.

ویم برای برنامه‌نویسان طراحی شده است. یعنی شما با استفاده از ویم می‌توانید کارهای مرسومی که یک برنامه‌نویس معمولاً نیاز به انجام آن‌ها دارد را انجام دهد. برای مثال اگر بخواهید داخل تگ h1 در HTML را پاک کنید، فقط یک دستور را وارد می‌کنید و تمام! درصورتی که چه در ویرایشگر‌های متنی گرافیکی و یا ویرایشگر‌های متنی تحت ترمینالِ ساده، برای انجام این کار باید چندین عمل اجرا شود.

4) ویرایشگر Atom

ide و ویرایشگر Atom

اتم (Atom) یکی از قدرتمند‌ترین ویرایشگرهای متن با امکانات عالی که تحت لیسانس MIT به صورت متن‌باز و برای سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک منتشر میشه. این ویرایشگر متن با زبانهای C++, HTML, CSS, JavaScript, Node.js و Coffee Script بر پایه‌ی مرورگر کرومیوم نوشته شده است. این نرم‌افزار داری یک مدیر بسته (Package Manager) داخلی هست که با استفاده از آن می‌توان به صدها بسته برای اضافه کردن قابلیت‌های ویژه و منحصر به فرد به اتم استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این ویرایشگر متن می‌توان به کامل‌کردن خودکار (autocompletion) سریع و انعطاف‌پذیر آن، مرورگر فایل‌ها، چند ستونه بودن و همچنین امکان نصب قالب مناسب با سلیقه‌ی کاربر اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار هک‌پذیر بودن و قابلیت شخصی‌سازی با استفاده از کدهای CSS، HTML و Java Script می‌باشد.

5) ویرایشگر Notepad++

ide و ویرایشگر Notepad++

Notepad++ بدون شک یکی از محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا است. دلیل محبوبیت بسیار زیاد این ویرایشگر متن رایگان بودن آن و همینطور متن باز بودن آن می باشد. عامل بسیار مهم دیگری که روی محبوبیت این ابزار تاثیرگذار است سادگی فوق العاده آن می باشد.

یکی از عوامل مهمی که روی پرطرفدار بودن این ویرایشگر تاثیر گذاشته است این است که این نرم افزار به بیش از 80 زبان مختلف ترجمه شده است.

در خصوص این نرم افزار بدانید که در حال حاضر تنها امکان اجرای آن روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد ولی با این حال هنوز هم جز محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی شناخته می شود.

6) ویرایشگر Brackets

ide و ویرایشگر Brackets

Adobe Brackets ويرايشگر رايگان طراحي صفحات وب سايت مي باشد که براي مديريت کدهاي HTML,CSS, and JavaScript طراحي گرديده. Adobe Brackets به شما امکان کد زني داخل کد را مي دهد که به اين ترتيب تمرکز شما را بر روي کد زني قرار مي دهد. اين نرم افزار توسط Adobe پياده سازي گرديده و تحت مجوز MTI به اشتراک گذاشته شده است .

یکی از مهم ترین ویژگی های این ویرایشگر کد این است که به شما اجازه می دهد تا به صورت لحظه ای کدهای خود را با سایر توسعه دهندگان به اشتراک بگذارید. این ابزار ویژگی های منحصر به فرد دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. Extract یکی از ابزارهای این ویرایشگر متن است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به صورت مستقیم اطلاعاتی مانند رنگ، فونت، گرادیان و … را از فایل psd به فایل css منتقل کنید. این نرم افزار جز ide ها و ویرایشگرهای متنی است که برای توسعه دهندگان فرانت اند که مجبور هستند تا فایل های psd زیادی را به فایل های css تبدیل کنند می تواند بسیار مفید باشد.

7) ویرایشگر Bluefish

ide و ویرایشگر bluefish

این ابزار بیشتر از این که یک ide باشد یک ویرایشگر متنی واقعی است که باعث می شود برای افرادی که به تازگی کار خود را در زمینه برنامه نویسی آغاز کرده اند کمی پیچیده به نظر برسد. این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس است و تقریبا از تمامی زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند چرا که طراحی آن به صورت متن باز می باشد و علاوه بر این ویژگی های فوق العاده ای را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این ابزار از زبان های مختلف شامل html، xhtml، css، xml، php، c، c++، جاوا اسکریپت، جاوا، go، ada، d، sql، perl، coldfusion، jsp، پایتون، روبی و shell پشتیبانی می کند. اگر به دنبال بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی هستید این نرم افزار می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

5 + 9 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752