چه زمانی باید برند ( لوگو برند ) خود را تغییر دهیم؟

۱۱ مرداد ۱۴۰۰
چه زمانی باید برند ( لوگو برند ) خود را تغییر دهیم؟

تاثیر برند شما بر روی مخاطبان بسیار فراتر از یک کارت ویزیت یا یک سربرگ است که تنها قسمتی از هویت آن را تشکیل می دهند. در واقع می توان گفت برند شما نتیجه تمامی تجربه ها و تعاملات شما با مخاطبان و مشتریان فعلی و بالقوه کسب و کار شماست. اگر احساس می کنید برند شما تاثیری را که انتظار دارید روی مخاطبان ندارد و از طرفی ریبرند یا همان برندسازی مجدد در اولویت لیست کارهای شما نیست، می توانید نام برند خود را تغییر دهید و یا تنها کمی تغییرات ظاهری در برند خود ایجاد کنید و به عبارتی آن را فیس لیفت کنید.

در ادامه 4 دلیل را بررسی می کنیم که می تواند به شما توضیح دهد آیا برند شما در زمان مناسبی برای این تغییرات قرار دارد یا خیر؟

1- زمانی که برند شما شبیه برندهای دیگر در همان حوزه است

دلایل زیادی باعث می شود که برند و هویت تجاری شما شبیه به رقبای دیگر به نظر برسد. برای مثال زمانی که کسب و کار شما یک استارت آپ با بودجه محدود است که در آن ارائه خدمات به کاربران نسبت به استراتژی های بازاریابی و برندسازی در اولویت بوده است، ممکن است برای این استراتژی ها هزینه نکرده باشید و اجزای هویت بصری برند مانند لوگو و… را غیر حرفه ای طراحی کرده و یا اصلا از وب سایت های مرتبط با دانلود رایگان وکتور دریافت کرده باشید. اینگونه پس از مدتی درخواهید یافت که هویت برند شما شبیه به رقبای دیگر شما در همان عرصه به نظر می رسد.

البته جای نگرانی در این زمینه نیست. اکنون می توانید هزینه و زمان بیشتری به این امر اختصاص دهید و یک هویت بصری حرفه ای برای برند خود طراحی کنید. بسیاری از شرکت ها پس از کسب موفقیت و معروف شدن بعد از مدتی هویت بصری خود را تغییر داده اند. برای مثال چه کسی اولین لوگوی instagram را به یاد می آورد؟

لوگوی instagram قبل و بعد تغییر برند

هویت بصری برند شما در واقع چهره کسب و کار شماست و وظیفه تعامل برند شما با مردم را به دوش می کشد. بنابراین اگر می خواهید با بقیه متفاوت باشید، باید از همین طریق اقدام کنید. اگرچه مردم می گویند که نباید یک کتاب را از طرح روی جلد آن قضاوت کنند، اما این مورد درباره یک کسب و کار یا برند صحیح نخواهد بود. بنابراین اگر احساس می کنید که چهره برند شما نیاز به تغییر دارد، می توانید به آرامی یک ریبرند را برای آن رقم بزنید. حتی اگر قصد ریبرند کامل ندارید، می توانید چهره ای تازه تر از آن را به مخاطبان نمایش دهید.

2- زمانی که یک قشر جدید از مشتریان را جذب می کنید

زمانی که خدمات و محصولات خود را گسترش می دهید و یا در نظر دارید خدمات جدیدی ارائه دهید، احتمالا قشر جدیدی از مخاطبان هدف کسب و کار شما خواهند شد. از آنجا که هویت برند شما باید متناسب با اهداف شما و در نظر گرفتن ویژگی های مشتریان شما باشد، سعی کنید هویت فعلی را با نیاز های جدید مقایسه کنید و اگر احساس می کنید که باید تغییری در آن بدهید، این کار را انجام دهید. این تغییر برند باید به طوری باشد که مشتریان جدید به دنبال آن باشند و برای مشتریان قبلی نیز به آسانی قابل شناسایی باشد.

اگر احساس می کنید که نوع مخاطبان شما در حال تغییر است، اولین گام شما شناسایی آن ها خواهد بود. بهترین راه برای این کار انجام تحقیقات کاربری (User-Research) است. افراد ماهری که با عنوان طراحان تجربه کاربری (UX Designers) فعالیت می کنند می توانند این کار را به شکل اصولی برای شما انجام دهند. پس از شناسایی مخاطبان، مهم است از نحوه ارتباط آن ها با برند شما و نیازهای آن ها آگاهی داشته باشید. بنابراین همه چیز به شناخت مخاطب ختم نخواهد شد و پس از آن باید به دنبال راهکارهای ارتباط صحیح تر با آن ها باشید. برای مثال نحوه نزدیک شدن یک کسب و کار با موضوع خدمات بانکی به مشتری متفاوت تر از یک برند فروش شکلات خواهد بود، حتی اگر مخاطبان دقیقا یکسان باشد!

بنابراین اهداف و نیازهای هر برند است که هویت آن از جمله لحن، لوگو، رنگ و… را مشخص می کند. برای مثال در حالی که اکثر بانک ها و شرکت های مالی از رنگی سرد و اعتماد بخش مانند آبی در کنار لحنی رسمی و جدی برای برند خود استفاده می کنند، Sharesies به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری، از رنگی گرم و لحنی دوستانه استفاده می کند. حتی می توانید کاراکترها و وکتورهای طنزمانندی را نیز در وب سایت آن ها مشاهده کنید. هدف آن ها این است که به مخاطبان خود بگویند که کارشناسان این شرکت با آن ها مثل دوست خواهند بود و خدماتی دوستانه و به دوراز قضاوت را ارائه خواهند داد. جالب است بدانید که آن ها در این مسیر نیز کاملا موفق عمل کرده اند.

جذب مشتریان جدید با تغییر برند

3- زمانی که با شهرت اشتباه شناخته شده اید

شهرت بد برای یک برند تنها به معنی کاهش فروش و ضرر بیشتر نخواهد بود. بلکه کاهش اعتماد و اعتبار نزد مردم لطمه جدی تری است که به دنبال یک شهرت بد به برند وارد خواهد شد. این مورد می تواند در نتیجه تعاملات اشتباه و مداوم شما با مخاطبان و یا تغییر انتظارات بازار رخ دهد.

اگر می خواهید اعتبار خود در بازار را مجددا به دست بیاورید باید روی مشتریانی که از شما انتقاد می کنند و یا در حال ترک محصولات یا خدمات شما هستند تمرکز کنید. شما باید بفهمید که چرا آن ها در حال ترک شما هستند و انتظارات آن ها برای باقی ماندن در برند شما چیست؟ بعد اینکه این موارد را دریافتید، باید به دنبال ادغام راهکار های مرتبط با آن در استراتژی های برندینگ خود باشید.

همچنین در تغییرات باید به فکر تمرکز به چیزهای مثبت باشید. فرض کنید در کسب و کار شما اتفاقی به دور از خواسته کاربران رخ داده است اما دلیل خوبی برای آن داشته اید. در چنین حالتی سعی کنید تنها بر روی دلایل مثبت خود تمرکز کنید و حتی آن را به عنوان یک ویژگی مثبت به کاربران توجیح کنید. اینگونه می توانید تفکر مخاطبان را از اتفاقات منفی به دلایل مثبتی که برای آن داشته اید را تغییر دهید و چهره بهتری از برند خود را به آن ها نشان دهید.

جلوگیری از برداشت اشتباه مشتری با تغییر برند

4- زمانی که می خواهید یک ماموریت جدید را نمایش دهید

اگر شرکت شما به تازگی ماموریت ها و اهداف خود را تغییر داده است، یک فرصت بسیار مناسب برای ایجاد تغییرات در هویت آن پیش رو دارید. شما می توانید یک هویت جدید بر پایه ارزش ها و اهداف خود ایجاد کنید که درک مخاطبان شما از اهداف جدیدتان را میسر کند.

همچنین اگر وضعیت جدید شما به دنبال ادغام شدن برند دیگری با برند شما بوده است، باید تغییراتی را در هویت خود اعمال کنید. از کارمندان خود بپرسید که چه دیدگاهی نسبت به برند دارند؟ همچنین می توانید از مشتریان خود نیز نظرسنجی کنید.

رقبای خود را نیز در نظر داشته باشید و به دنبال تغییرات حوزه ی مورد فعالیت خود در بازار جهانی باشید. بد نیست نیم نگاهی نیز به ترندهای پرمخاطب روز داشته باشید. پس از در نظر گرفتن همه این موارد، یک هویت جدید ایجاد کنید تا پاسخگوی تمام نیازهای شما در این زمینه باشد.

فراموش نکنید رسانه های دیجیتال، فناوری های ارتباطی و مباحثی مثل جهانی شدن، ارتباطات و تعاملات مردم را مدام تحت تاثیر قرار می دهند و شما باید همواره با تمامی این موارد آشنا باشید تا درک بهتری از نحوه تاثیرگذاری بر مشتریان داشته باشید.

نشان دادن یک ماموریت جدید با تغییر برند

جمع بندی

نتیجه آپدیت هویت برند شما این خواهد بود که خود شما تعیین خواهید کرد که مخاطبان شما را چطور ببینند. شما می توانید نقاط منفی را در هویت قبلی خود پاک کنید و با یک هویت جدید بتوانید در دنیای پر رقابت امروزی پابرجا باشید. همچنین این تغییرات مخاطبان جدید را با شما سازگارتر می کند و می تواند اعتماد بیشتری نزد آن ها برای شما رقم بزند. در نهایت فراموش نکنید که یک هویت خوب با گذشت زمان تکامل می یابد، با مشتریان در تعامل است و از آن ها ارتباط موثر دریافت می کند. هویتی که می تواند باعث شود به برند خود افتخار کنید!


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

سه × یک =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752