10 ایده خلاقانه که مارکتینگ شما را متحول خواهد کرد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
10 ایده خلاقانه که مارکتینگ شما را متحول خواهد کرد

در این مقاله قصد داریم 10 ایده خلاقانه که می تواند به مارکتینگ شما کمک کند و یا حتی آن را متحول کند ، بپردازیم.

1- برای مارکتینگ خود از بازاریابی چابک استفاده کنید

در فوریه 2001، برنامه نویسان به روشی جدید در برنامه نویسی دست یافتند. آنها نام این روش را که موجب پیشرفت چشمگیری در دنیای برنامه نویسی شد، «مدیریت چابک» گذاشتند.

مدیریت چابک، نوعی مدیریت است که در آن پروژه های بزرگ را به بخش های کوچک تجزیه کرده و بین اعضا تقسیم می کنند.

بازاریابی چابک نیز همینطور است. در این روش از بازاریابی، انعطاف پذیری و همکاری بین اعضا و مشتریان بیشتر می شود. اسکات برینکر، متخصص بازاریابی، می گوید: «بازاریابی نیز بسیار شبیه به توسعه‌ی نرم‌افزار است. در این حرفه نیز پروژه های بزرگی که وقت گیر بوده و مسیر دشواری برای طی شدن دارند بین محققان، استراتژیست‌ها، طراحان، اصحاب رسانه و… تقسیم می‌شوند. »

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از بازاریابی چابک نه تنها سرعت کار شما افزایش می یابد بلکه قدرت تغییر مطابق با چالش های موجود را نیز کسب می کنید؛ این کار برای موفقیت شما در کسب و کارتان ضروری است.

میشل آکاردی پترسون در کتاب خود با عنوان بازاریابی چابک نوشته است که

«این روزها دیگر متدهای قدیمی بازاریابی پاسخگو نیستند… این بدین معناست که شما باید از روش بازاریابی چابک استفاده کنید تا سریعتر به هدف برسید و درصورت لزوم با فشارهای موجود در کار سازگار شوید.»

2- برای مارکتینگ خود وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید

به عنوان یک بازاریاب درونگرا، فکر می کنم همه ما با ایده وبلاگ نویسی آشنایی داریم. اما حقیقتا آخرین باری که متوجه شدید وبلاگ نویسی ابزاری قدرتمند در کسب و کار شماست و می تواند در بهبود آن به شما کمک کند، چه زمانی بود؟

وبلاگ ها مجموعه ای از مقالات آنلاین هستند که به ترتیب زمانی منتشر شده اند و به مخاطب امکان می دهند که نظرش را در مقاله مربوطه ثبت کند.

وبلاگ ها معمولا توسط یک و یا تعدادی ادمین اداره می شوند و شامل اخبار، مطالب، مقالات، عکس ها، ویدئوها و… می باشند.

درواقع می توان گفت که وبلاگ ها دارایی شما هستند، آنها می توانند ترافیک و سرنخ هایتان را افزایش دهند و به شما کمک کنند تا اعتماد افراد را بدست آورید.

تقریبا 40 درصد شرکت های آمریکایی از وبلاگ نویسی برای اهداف بازاریابی خود استفاده می کنند. مارکوس شریدان، یکی از سه صاحب شرکت ریور پولز اند اسپاز (استخر و چشمه های آب معدنی) می گوید: «اگر از وبلاگ نویسی به درستی استفاده شود می تواند به طور قابل توجهی میزان ترافیک، سرنخ و فروش شما را افزایش دهد. کاری که بدون وبلاگ نویسی تقریبا غیرممکن خواهد بود.»

در ابتدا باید بگویم که «وبلاگ نویسی کسب و کار» به شما در بهبود سئو کمک بسیاری می کند. هرچه مطالب بیشتری در وبلاگتان قرار دهید، صفحات بیشتری را برای موتورهای جستجوگر ایجاد می کنید و شانس نمایش مطالب خود را افزایش می دهید.

سپس باید به این حرف ایمان بیاورید که وبلاگ ها، دارایی های شما هستند و شما را به عنوان یک رهبر فکری معرفی می کنند و همانطور که قبلا گفته شد آنها به شما کمک خواهند کرد تا اعتماد مردم را جلب کنید و در ذهن بسیاری از کاربران باقی بمانید.

در نهایت، یک وبلاگ فضایی را در اختیار شما قرار می دهد که با دعوت از مخاطبان، آنها را به سرنخ تبدیل کنید.

اگرچه وبلاگ نویسی کاری است که همه از عهده آن برمی آید اما جالب است بدانید که هرکسی به سراغ این کار نمی رود و همین باعث ایجاد تمایز می شود.

3- از کاربران بخواهید مشارکت کنند

امروزه راه های بسیاری برای دسترسی به اطلاعات وجود دارد.

تحقیقات نشان داده اند که حدود 67 درصد مردم آمریکا در یک روز معمولی از 4 الی 6 سایت اینترنتی بازدید می کنند و از این آمار تنها 7 درصد آنها به یک سایت خاص مراجعه می کنند. آنها برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود به سراغ منابع متعددی از جمله سایت روزنامه ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی می روند.

امروزه شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر باعث شده اند که تمام مردم در انتشار اخبار و اطلاعات سهم داشته باشند.

بازاریابان باید اخبار و اطلاعات روز را از منابع موثق دریافت کنند و درمورد شیوه ارائه آنها هوشیارانه عمل کنند. آنها نباید دسترسی مردم را به اخبار و اطلاعات دقیق و به روز دست کم بگیرند.

4- قانون کپی رایت را رعایت کنیم

کپی‌رایت یک مفهوم قانونی است که اجازه نمی دهد از کار یک فرد بدون رضایت او استفاده شود. کپی‌رایت به خالق یک اثر حقوق انحصاری اعطا می‌کند، از جمله حق دریافت اعتبار برای کار خود و حق انتخاب اینکه چه کسی بتواند از کارش استفاده کند و آن را بازآفرینی نماید.

امروزه رشد تکنولوژی باعث شده است که افراد به آسانی بتوانند به کارهای موجود دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده کنند، همین امر باعث بروز درگیری هایی شده است.

لاورنس لسیگ، فعال سیاسی و دانشگاهی آمریکا، معتقد است که فرهنگ حاکم بر جامعه امروز به گونه ای است که مردم را به مشارکت بیشتر تشویق می کند.

نقش بازاریابان تا حد زیادی شبیه به نقش یک ناشر است، آنها باید به قانون کپی رایت احترام بگذارند. چرا که استفاده از مطالب و نوشته ها بدون کسب اجازه از صاحب اثر نه تنها چهره خوبی ندارد بلکه موجب تکراری بودن محتوای شما می شود و تاثیر منفی بر سئوی سایت دارد. گوگل معمولا در هر آپدیت خود الگوریتم های خود را نیز به روز رسانی می کند. این به روز رسانی ها گاهی تاثیراتی بر روی نتایج SERP خواهد داشت. در یکی از این آپدیت ها که در سال 2012 انجام شد، حذف محتوای تکراری و یا نادیده گرفتن قانون کپی رایت در دستور کار گوگل قرار گرفت. برای اینکه به عنوان یک بازاریاب از این مشکلات در امان بمانید بهتر است از محتوای دیگران در وبلاگ، وبینار، کتاب های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی استفاده نکنید.

5- برای مارکتینگ خود از گیمیفیکیشن (بازی‌سازی) استفاده کنید

گیمیفیکیشن به هنر طراحی بازی در فضاهایی که برای بازی طراحی نشده اند، اطلاق می شود. این کار به جذاب شدن موقعیت هایی کمک می کند که مخاطب کمتر با آنها تعامل برقرار کرده است. به این صورت که با درنظر گرفتن جوایز و پاداش های مختلف به کاربران انگیزه مشارکت می دهند.

دارن استیل، مدیر استراتژیک ماینداسپیس، و یکی از نویسندگان حوزه گیمیفیکیشن، در کتاب خود می نویسد: «تجربه ای که از بازی ها و تحقیقات در روانشناسی بدست آمده است نشان می دهند که افراد هرگاه در ازای کاری که انجام می دهند، پاداشی دریافت می کنند، خوشحال تر خواهند شد.»

6- از بازاریابی درونگرا استفاده کنید

بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابی است که در آن با استفاده از محتوا، داده ها و خدمات ارائه شده به مشتری، پرورش سرنخ صورت می گیرد. (البته نه به این صورت که با ارسال پیام های آزاردهنده و بی فایده برای مشتریان مزاحمت ایجاد کنیم.) درواقع شما باید مشتریان احتمالی را با یک آهنربا به سمت خود بکشید، نه اینکه با یک پتک بر سر آنها بکوبید.

لیندا لوروواترهوس، استراتژیست وب می گوید: «کاربران یاد گرفته‌اند که چطور تبلیغات را نادیده بگیرند. اکنون هدف ما این است که اطلاعات را زمانی به آنها بدهیم، نیاز دارند.»

تکنیک های بازاریابی درونگرا معمولا ارزان تر از بازاریابی سنتی هستند. شرکت‌هایی که بر روی این تکنیک ها تمرکز می کنند در مقایسه با دیگر شرکت ها 62% هزینه‌ی کمتری را به ازای هرسرنخ می پردازند.

سه مرحله‌ی کلیدی برای بازاریابی درونگرا وجود دارد: پیدا کردن، تبدیل کردن و تجزیه و تحلیل کردن.

در نهایت، همانطور که جاناتان مالیا، متخصص بازاریابی فضای مجازی، می گوید: بازاریابی درونگرا به معنی شناسایی نیازهای مشتریان و پاسخگویی به این نیازها توسط محتوای مناسب می باشد و سپس به محصولی می رسد که شما می‌خواهید برایش بازاریابی کنید. این کار نهایتا به فروش منجر می‌گردد.

در این مرحله اگر شما بازاریابی خود را به طور هوشمندانه به روش استراتژیک انجام دهید، متوجه خواهید شد که تنها قسمت کوچکی از بودجه‌ی تبلیغاتی تان را خرج کرده‌اید و در ازای آن سرنخ های آماده‌ی فروش بدست آورده اید. درواقع می توان گفت که هرگاه بازاریابی با آموزش برابر شود موفق خواهد بود.

7- به شبکه‌های اجتماعی بپیوندید

با راه اندازی شبکه های اجتماعی در سال 1990، ارتباط و همکاری میان انسان ها افزایش یافت. دیجیتالی شدن آن باعث گردید تا برخی محدودیت ها حذف شوند و در عین حال، هزینه ها کاهش یابند. پس از مدتی انجمن ها و اتاق های گفتگو بوجود آمدند و اشتراک گذاری مطالب را آسان تر کردند.

در اوایل قرن بیست و یکم، افراد از طریق تولید محتوا به وسیله کامپیوترهای شخصی خود، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال به فرهنگ رسانه‌ای کمک بسیاری کردند. آنها وبلاگ‌نویسی، اشتراک ویدئو و استفاده از رسانه‌های اجتماعی را آغاز نمودند.

شبکه اجتماعی فیسبوک که در سال 2002 راه‌اندازی شد، اکنون بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد. البته از آن زمان تا کنون شبکه‌های اجتماعی محبوب دیگری از قبیل توییتر و … نیز به وجود آمده اند.

خوزه آنتونیو سانچز، متخصص ارتباطات در اوبرفلیپ معتقد است: «بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، باعث تحول در این حرفه شده است. امروزه بازاریاب‌ها متوجه شده‌اند که قبل از آغاز فرایند فروش باید با مخاطب خود مکالمات ارزشمند دو-سویه داشته باشند. مخاطبان نیز می‌توانند متقاعد شوند و یا نشوند.»

8- تایید اجتماع را بدست آورید

تایید اجتماعی به زمانی گفته می شود شما باید تصمیمی اتخاذ کنید اما از انتخاب خود اطمینان ندارید، درنتیجه به انتخاب اطرافیان خود در همان شرایط توجه می کنید. به عبارت دیگر، این یعنی اگر کاری را دیگران انجام می‌دهند، من نیز باید آن را انجام دهم. تایید اجتماعی می تواند محرک بسیار قدرتمندی برای مشتریان احتمالی شما باشد.

برای مثال می توان به نمایش‌های تلویزیونی اشاره کرد که خنده‌های ضبط‌ شده یا تشویق های ضبط‌ شده را نمایش می‌دهند تا پذیرش موقعیت‌های خنده‌دار یا قابل‌تحسین را بالا ببرند.

با گستردگی فضای مجازی استفاده از تایید اجتماعی آسان تر شد، به خصوص در حرفه ی بازاریابی.

ایجاد دید بهتر از طریق تایید اجتماعی می تواند کمک بزرگی به بازاریابی شما باشد. این کار می‌تواند از طریق تحسین‌ رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات، رپورتاژها و نظرات کاربران صورت بگیرد.

9- از بازاریابی ویروسی استفاده کنید

بازاریابی ویروسی، همان بازاریابی دهان به دهان است که به صورت داوطلبانه از سوی طرفداران یک شرکت انجام می‌شود. ست گادین در سال 2008 نوشت: «بازاریابی ویروسی ایده‌ای است که گسترش می‌یابد و به کسب و کار یا هدف شما نیز کمک می‌کند.»

گادین در ادامه به دو نوع بازاریابی ویروسی اشاره می کند: در یک نوع آن، پیامی که گسترش می‌یابد خود محصول می‌باشد و در نوع دیگر، پیام شما ربطی به محصول ندارد. یوتیوب به عنوان یک پلتفرم یکی از نمونه‌های نوع اول محسوب می شود اما یک ویدئو بر روی یوتیوب نمونه‌ای از نوع دوم است.

ایمیل ها باعث تسهیل گسترش نوع دوم بازاریابی ویروسی شده اند. آنها به عنوان مثال با ارسال پیام هایی از قبیل «این صفحه، مقاله یا وبسایت را به دوستان تان معرفی کنید» افراد را ترغیب می‌نماید تا خبرنامه‌، شرکت، محصول، خدمات یا پیشنهادات خاص شما را به سایر افراد نیز ارسال نمایند. برای این منظور شما باید یک جامعه هدف بسازید و افرادی را در آن قرار دهید که شما را به دیگران نیز معرفی کنند. بهتر است این کار را حتی قبل از اینکه محصول خود را ارائه کنید، انجام دهید. این کار باعث می شود افراد نسبت به محصول شما حس مالکیت داشته باشند و در عین حال به بالا بردن بازخوردهای خوب محصول نیز کمک می کنند.

گادین بر این باور است که ویروسی بودن، بخش دشوار کار نیست بلکه بخش دشوار کار این است که آن عنصر ویروسی عملا چیز باارزشی را ایجاد نماید، نه اینکه فقط یک سرگرمی برای مشتری یا تیم شما باشد.

10- از وب 2.0 استفاده کنید

طراحی وب 2.0 بر اساس مشارکت بین انسان ها، ماشین ها و نرم افزارها انجام شده و در آن، جریان اطلاعات از سوی مخاطبان به صاحبان وبسایت ها نیز معمول شده است. این نام با کنفرانس O’Reilly Media Web 2.0 که در سال 2004 برگزار گردید، ارتباط مستقیم دارد.

وب 2.0 مبتنی بر یک قانون کلی است که پایگاه داده های آنلاین را برای استفاده مردم بهبود می دهد. در این کنفرانس مشخص شد که: « وب 2.0 به چگونگی متفاوت بودن کار شرکت ها در عصر ارتباطات می پردازد.»

کسب و کارها باید مشخص کنند که برای مشتریان، چقدر بیشتر از خودشان ارزش قائلند.

درنهایت، مشتریان و صاحبان مشاغل قادر خواهند بود که پلتفرمی مطابق با ارزش های یکدیگر بسازند و برای کسب و کارشان ارزش آفرینی کند.


هجده − 3 =

بدون دیدگاه
گروه طراحی نسیم نت

ورود به دنیای نسیم نت

مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752