اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی وقتی حتی یک فروش هم نداریم!

۱۳ آذر ۱۴۰۰
اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی وقتی حتی یک فروش هم نداریم!

در کسب و کار اینترنتی مهم‌ترین مسئله اعتمادسازی است.کسی که به شما اعتماد نکند از شما خرید نخواهد کرد. این حقیقت ساده و تلخ یک روی دیگر هم دارد. اگر بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید، مشتری از شما خرید می‌کند.

اعتمادسازی باید از روز اول جزو اولویت‌های ما در کسب و کار اینترنتی باشد. همان زمانی که محصول را انتخاب می‌کنیم، سایت را طراحی می‌کنیم، محتوا می‌نویسیم و …. نگران نباشید اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی ساده است، فقط کافیست نکته‌های زیر را در سایت خود پیاده‌سازی کنید.

۱. اگر میخواهید اعتماد سازی کنید باید حرفه‌ای به نظر برسید

کاربر از زمانی که اولین بار برند، سایت یا حتی بنر تبلیغاتی شما را می‌بیند، درحال قضاوت کردن شما است. پس در طراحی ظاهر سایت خود کم نگذارید. اگر از وردپرس یا سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر استفاده می‌کنید، می‌‌توانید با تهیه یک قالب حرفه‌ای طراحی سایت خود را چند پله حرفه‌ای‌تر کنید. مسئله‌ی بعدی چینش و رنگ‌بندی است.

با وسواس سایتتان را بررسی کنید

وجود مشکلات طراحی، می‌تواند خیلی راحت رای مشتری را در اولین لحظه بزند. مشکلاتی مثل اینکه سایت در موبایل نمایش خوبی نداشته باشد، لینک‌های خراب داشته باشیم و … همین مشکلات ساده به مشتری اعلام می‌کنند که این سایت حرفه‌ای نیست و نمی‌شود به آن اعتماد کرد.

امنیت سایتتان را تامین کنید

چند سالی است که استفاده از SSL برای سایت‌ها تقریبا اجباری شده و اگر سایتی این گواهی را نداشته باشد، مرورگرهای اینترنتی در کنار آدرس سایت به جای نمایش علامت قفل( نشان ایمن بودن سایت) می‌نویسند که این سایت امن نیست. برای اینکه این گواهی را به سایت خود اضافه کنید می‌توانید از هاستینگ خود در این مورد مشاوره بگیرید. درضمن سایت‌های فروشگاهی به این دلیل که به درگاه پرداخت اینترنتی وصل می‌شوند حتما باید SSL داشته باشند. به همین دلیل شما مجبور هستید SSL داشته باشید.

شما باید تمام تلاشتان را برای جلوگیری از هک شدن و افزایش امنیت سایت انجام دهید. اولین کار انتخاب یک هاست حرفه‌ای و خوب است. همچنین اگر از وردپرس استفاده می‌کنید از افزونه‌های امنیت استفاده کنید یا دوره آموزش افزایش امنیت در وردپرس را ببینید.

۲. پاسخ به تمام سوالات مشتری قبل از خرید باعث اعتمادسازی می شود

وقتی سوال یا نکته‌ی مبهمی در مورد محصول، روش خرید و … در ذهن مشتری بماند، احتمالا او از خرید صرف‌‌نظر می‌کند. خودتان را به جای مشتری بگذارید و به تمام سوالاتی برایتان قبل از خرید پیش می‌آید پاسخ دهید

توضیحات محصول باید کامل و شفاف باشد

محتوای صفحه محصول یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که روی جلب اعتماد کاربر تاثیر می‌گذارد. به صفحه‌ی محصول خود نگاه کنید. نمی‌توانید آن را بهتر و کامل‌تر بنویسید؟ همه‌ی جزئیات، امکانات و نکات مربوط به محصول را نوشته‌اید؟

در مورد عکس‌ها هم به هیچ وجه از عکس‌های با کیفیت پایین و یا عکسی غیر از عکس محصول اصلی استفاده نکنید. اگر محصول را خودتان تولید می‌کنید به جای عکس گرفتن با موبایل از یک عکاس کمک بگیرید. این کار هزینه‌ی چندانی ندارد.

استفاده از ویدئوهای کار با محصول یا توضیح کامل در مورد روش استفاده از محصول چون به نوعی مشاوره دادن به مشتری است، اعتماد کاربر را چندبرابر می‌کند.

بخش FAQ

بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی فراموش می‌کنند صفحه پرسش‌های متداول یا FAQ داشته باشند. در حالی که FAQ بهترین جا برای پاسخ دادن به سوالات کلی مشتریان مثل روش پرداخت، گارانتی، قوانین مهم و … است. نوشتن این بخش یکی دو ساعت بیشتر زمان نمی‌برد. بهترین جا برای لینک دادن به این صفحه بخش پابرگ سایت است. همچنین شما می‌توانید برای محصولات مهم خود در صفحه محصول FAQ داشته باشید.

وبلاگ

وبلاگ در فروشگاه اینترنتی جای نوشتن مقالات و اخبار مرتبط با محصولات و فروشگاه. نوشتن انواع روش‌های نصب، استفاده، عیب‌‌یابی و رفع مشکلات کار با محصول است. یک وبلاگ خوب باعث می‌شود کاربر به شما به چشم یک مشاور نگاه کند و نه فروشنده و این راهی غیر مستقیم اما قوی در اعتماد‌سازی است.

۳. برای اعتمادسازی کاری کنید مشتری شما را پشت پیش‌خوان ببیند

اگر بپرسید چه چیزی بیشترین تاثیر را در جلب اعتماد مشتری دارد؟ می‌گویم خود شما. مشتری باید بداند شما پشت سایت هستید. باید بداند که چطور می‌تواند با شما در تماس باشد و مطمئن شود در صورت بروز مشکل شما پاسخ‌گو هستید.

صفحه درباره ما و تماس با ما

این دو صفحه ( گاهی با هم ترکیب می‌شوند) را حتما در سایت خود داشته باشید و سعی کنید خیلی کامل و دقیق باشند. اگر فروشگاه شما دفتر دارد، حتما عکسی از دفترکار خود قرار دهید. همچنین آدرس دفتر کار یا فروشگاه را بنویسید. این کار باعث می‌شود مشتری حس کند اگر مشکلی در خرید وجود داشت می‌تواند در دنیای واقعی به جایی مراجعه کند. نوشتن اهداف فروشگاه، نکات تمایز، افتخارات و… می‌تواند این صفحه را کامل‌تر کند.

شماره تماس و چت آنلاین

سایت شما باید حتما حتما و حتما یک شماره تماس اختصاصی داشته باشد. می‌توانید در کنار شماره تلفن بنویسید که در چه ساعاتی پاسخ‌گو هستید یا برای راحتی بیشتر می‌توانید از تلفن مجازی استفاده کنید.

چت آنلاین هم مثل شماره تماس یک راه ارتباط مهم در فروشگاه اینترنتی است. چه بهتر که کارمندی داشته باشید که این دو را مدیریت کند. اما اگر این امکان را ندارید، می‌توانید این بخش را به صورت آفلاین استفاده کنید. یعتی کاربر پیغام بفرستد و شما بعد از دیدن پیغام با او تماس بگیرید. در چنین شرایطی اگر با او تماس تلفنی بگیرید یک احترام ویژه به مشتری آینده خود گذاشته‌اید.

حضور متفاوت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی جای خوبی برای نمایش بخش انسانی کسب و کار شما است. اگر تیم هستید، مراسم‌ها، تولدها و اتفاقاتی که در دفتر پیش می‌آید را با کاربران خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. به آن‌ها نشان دهید که افرادی پشت سایت هستند که هدف اولشان پول نیست و مثلا خدمات و کیفیت برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین نشان دادن محصولات در حال استفاده، در پک ارسال و … می‌تواند کاربر را متقاعد کند که خرید از شما کار درستی است.

۴. ریزه‌کاری‌های اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی

به جز سه مورد اصلی طراحی، محتوا و خود شما نکات ریز دیگری هم هستند که می‌توانید به عنوان ترفندهای اعتمادسازی از آن‌ها استفاده کنید.

علامت‌های تجاری و شاخص‌های اعتماد

نماد‌ه‌هایی مثل ای‌ نماد و نماد ساماندهی از مواردی هستند که هر سایتی می‌تواند آن‌ها را دریافت کند اما خیلی از سایت‌ها این نمادها را در سایت خود نشان نمی‌دهند. در کنار این نمادها ممکن است وبسایت یا شرکت شما جوایز و نمادهای دیگری هم گرفته باشد. شما باید این نمادها را در پابرگ سایت یا در صفحه تماس با ما به کاربرانتان نشان دهید. حتی می‌توانید یک لوگو برای ssl هم در پابرگ خود اضافه کنید. این نشان‌ها واقعا ارزشمند و تاثیرگذارند.

نمونه‌ای از استفاده از نمادها الکترونیک برای اعتمادسازی

علامت‌های تجاری و افتخارات محصول و برند محصول

ممکن است شما محصولات برندهای دیگر را در سایت خود بفروشید. نمایش لوگو و افتخارات این برندها و محصولات می‌تواند اعتماد کاربر را به سایت شما افزایش دهد. مثلا اگر شما محصولات سونی را می‌فروشید می‌توانید در مورد افتخارات این شرکت هم در بلاگ و هم در صفحه محصول بنویسید. این ترفند نوعی قرض گرفتن اعتبار است.

کاری کنید سیاست‌های طرفدار مشتری بیشتر جلوه کند

سیاست‌های مثل امکان بازگشت کالا در هفت روز، گارانتی و … را بیشتر فروشگاه‌ها دارند، اما شما می‌توانید روی این مسائل بیشتر مانور دهید تا همه‌ی کسانی که سایت شما را می‌بینند متوجه شوند که شما چقدر هوای مشتری را دارید.

نمایش سیاست‌های طرفدار مشتری

هدایای تبلیغاتی بفرستید

شما می‌توانید نمونه محصول خود را به صورت یک هدیه برای افرادی که حس می‌کنید بازار هدف شما هستند یا می‌توانند به صورت ویروسی تبلیغ شما را بکنند( مثلا در شبکه‌های اجتماعی که فالوور دارند) بفرستید. این نوع تبلیغ مخصوصا برای محصولاتی که می‌توان مقدار کمی از آن را به عنوان نمونه به مشتری داد، کاربرد دارد. مثل دم‌نوش‌ها، عطرها، آجیل و …

بیشتر کارهایی که در این مقاله گفتیم جزو واجبات یک فروشگاه اینترنتی است و قبلا هم به بعضی از آن‌ها اشاره کرده بودیم. پس حتما به آن‌ها توجه کنید چون بدون اعتماد خریدی هم وجود ندارد.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

دو × چهار =

1 دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752