دراپ شیپینگ چیست و چگونه می‌توان به کسب درآمد از آن پرداخت؟

۱۹ دی ۱۴۰۰
دراپ شیپینگ چیست و چگونه می‌توان به کسب درآمد از آن پرداخت؟

در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی باعث شده تمرکز بسیاری از صاحبان کسب و کار روی کسب درآمد از طریق اینترنت باشد. این کسب و کارها انواع مختلفی دارد که در مقالات مربوط به کسب و کار اینترنتی به چند مورد از بهترین و متداول‌ترین بیزنس‌های اینترنتی پرداخته‌ایم. یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی دراپ شیپینگ است که در واقع یکی از پردرآمدترین و کم ریسک ترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت نیز به حساب می‌آید.

در ادامه این مقاله قصد داریم کلیه مطالبی که باید در مورد دراپ شیپینگ بدانیم را توضیح دهیم. با خواندن این مقاله می‌توانید با یک روش درآمدزایی آشنا شوید که سود بسیار خوبی دارد و از طرفی هزینه‌های انبارداری و تأمین محصول را هم از دوش شما برمی‌دارد. در صورتی که تمایل دارید با مفهوم دراپ شیپینگ و اهمیت آن در دنیای امروز آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

تعریف کلی دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ در واقع نوعی خرده‌فروشی است که در آن کالا از انبار تأمین‌کننده (یا تولیدکننده) به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌شود. درواقع مشتری، کالا را از خرده‌فروش خریداری می‌کند ولی خرده‌فروش آن محصول را در انبار خود موجود ندارد. بنابراین خرده‌فروش محصول را از تأمین کننده می‌خرد و از او (تأمین کننده) درخواست می‌کند که آن محصول را به صورت مستقیم برای خریدار ارسال کند.

یک سوال

در این میان چه چیزی به خرده‌فروش می‌رسد؟ سود او کجا می‌رود؟ فرض کنید که مشتری یک محصول را به قیمت 100 دلار از خرده‌فروش خریداری می‌کند. خرده‌فروش این کالا را به قیمت 80 دلار از عمده‌فروش یا تأمین‌کننده می‌خرد و 5 دلار هم بابت هزینه پست محصول برای خریدار می‌پردازد. در نهایت 85 دلار هزینه خرده‌فروش می‌شود و 15 دلار هم سود می‌کند.

یک تصویر کلی برای درک بهتر فرآیند دراپ شیپینگ

در صورتی که تمایل دارید به درک بهتری از فرآیند دراپ شیپینگ برسید، کافی است نگاهی به تصویر زیر داشته باشید:

یک تصویر کلی برای درک بهتر فرآیند دراپ شیپینگ

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در فرآیند دراپ شیپینگ سه بخش یا سه واحد درگیر هستند:

  • مشتری
  • فروشگاه خرده‌فروشی (شما)
  • تأمین کننده

همچنین در فرآیند Dropshipping سه کار انجام می‌شود که این سه کار عبارت است از:

  • مشتری وارد سایت فروشگاه شما (خرده‌فروش) می‌شود و محصول مورد نظر خودش را خریداری می‌کند.
  • حال که مشتری پول را پرداخت کرد، شما محصول مورد نظر مشتری را از یک تأمین‌کننده یا عمده‌فروش خریداری می‌کنید و از عمده فروش می‌خواهید که آن محصول را به صورت مستقیم از طریق پست برای مشتری ارسال کند.
  • تأمین کننده هم به پست مراجعه می‌کند و با دادن آدرس مشتری، آن محصول را برای او ارسال می‌کند.

حال که با تعریف و فرآیند دراپ شیپینگ آشنا شدیم زمان آن است که یک گام فراتر بگذاریم و ببینیم که این مدل از کسب و کار اینترنتی که سود خوبی هم به همراه دارد، چه خصوصیات دیگری دارد.

مزایا دراپ شیپینگ

در حال حاضر تعداد افراد زیادی هستند که تمایل دارند از این روش برای رسیدن به درآمد برسند ولی ممکن است با مزایا و معایب آن به صورت کامل آشنا نباشند. ازین رو برای آگاهی شما در ادامه چند مورد از مزایا و معایب دراپ شیپینگ را به اختصار آورده ایم :

1. به سرمایه کمی نیاز دارد

یکی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی کسب و کار خرده‌فروشی به روش Dropshipping این است که به سرمایه بسیار کمی احتیاج دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید.

2. دستتان برای فروش باز است

یکی از مزایای این نوع کسب و کار خرده‌فروشی این است که انتخاب همه چیز با دراپ شیپر(Dropshipper) است و دست او کاملاً باز است. برخی از دراپ شیپرها ترجیح می‌دهند که فقط یک محصول یا یک سری محصولات خاص را به فروش برسانند.

یک عده می‌خواهند محصولاتی را بفروشند که این محصولات به نوعی با هم در ارتباط هستند (مانند فروشگاه آرایشی و بهداشتی). یک عده دیگر هم انوع و اقسام محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه می‌کنند. به همین خاطر است که در عنوان این بخش گفتیم دستتان برای فروش باز است و هر چیزی که تمایل داشته باشید می‌توانید در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید.

3. ریسک دراپ‌ شیپینگ بسیار پایین است

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که می‌توانیم برای کسب و کار دراپ‌شیپینگ عنوان کنیم، ریسک پایین آن است. یک بار دیگر با دقت بیشتر به فرآیند دراپ‌شیپینگ نگاه کنید.

شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می‌کنید و مشتریان یک دسته از محصولات را خریداری می‌کنند و یک دسته دیگر را اصلاً نگاه نمی‌کنند. آیا دراپ شیپر ضرر می‌کند؟ دراپ شیپر در هیچ حالتی ضرر نمی‌کند. اگر فروشگاه کار خودش را به درستی انجام دهد، هیچ دلیلی برای ضرر کردن وجود ندارد. این ریسک پایین یکی از دلایلی است که Dropshipping را برای بسیاری از افراد جذاب می‌کند.

4. دراپ شیپینگ اصلاً وابستگی مکانی و زمانی ندارد

فرق دراپ‌ شیپینگ با سایر فروشگاه‌های اینترنتی این است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی مجبور می‌شوند که انباری هر چند کوچک ایجاد کنند و یک سری محصولات را در آن بچینند تا برای فروش، آماده داشته باشند. بنابراین این دسته از فروشگاه‌ها به مکان وابسته هستند. این در حالی است که در فروش به روش دراپ‌شیپینگ به هیچ عنوان وابستگی وجود ندارد.

به بیان دیگر شما محصول را از یک عمده‌فروش یا تأمین‌کننده می‌خرید و برای مشتری ارسال می‌کنید. بنابراین هیچ نیازی به مکان و انبار ندارید و از نظر زمانی هم هیچ وابستگی خاصی ندارید؛ زیرا مشتری در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشد می‌تواند از شما خرید کند.

5. Dropshipping مشغله فکری و کاری چندانی ندارد

وقتی خبری از انبار نباشد، دیگر شما مشغله و درگیری خاصی نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید این است که روزانه قیمت‌ها را بررسی و به‌روزرسانی بکنید. نیازی به بررسی موجودی انبار و کمبودها نیست و به همین خاطر در زمان صرفه‌جویی می‌شود و مشغله فکری و کاری چندانی نخواهید داشت.

معایب دراپ شیپینگ

این کسب و کار در کنار مزایای بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی که دارد می‌تواند معایبی هم داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

1. رقبای زیادی منتظر شما هستند

در حال حاضر مزایای دراپ شیپینگ برای همگان روشن شده است و بسیاری از افراد دنبال راه اندازی چنین کسب و کاری هستند. از این رو رقبای زیادی پیش روی شما قرار دارد که باید بتوانید با آن‎ها به صورت سالم رقابت کنید و مخاطبان را به سمت خودتان بکشید. رقابت با سایر دراپ شیپرها کار آسانی نیست و ممکن است نتوانید بر آن‌ها پیروز شوید. پس باید خیلی جدید و سخت وارد میدان رقابت شوید و با تمام وجود بجنگید. وقتی رقابت بالا باشد، شاید مجبور شوید سود خود را به حداقل ممکن برسانید.

2. دراپ‌شپینگ حاشیه سود چندان زیادی ندارد

گاهی اوقات وقتی به یک تأمین کننده مراجعه می‌کنید و محصول را از او می‌خرید، متوجه می‌شوید که هزینه خرید و ارسال محصول برای مشتری واقعاً تفاوت چندانی با قیمتی که مشتری پرداخت کرده است ندارد. در برخی از محصولات حاشیه سود بسیار کم است ولی اگر می‌بینید که تعداد فروش آن محصول بالا است باید فروش آن را حفظ کنید؛ زیرا از طریق آن محصول می‌توانید مشتری را جذب کنید و محصولات بیشتری به او بفروشید.

3. ممکن است اعتبار برندتان ناگهان از بین برود

وقتی شما هیچ وقت کالا یا محصول را نمی‌بینید و عمده‌فروش یا تأمین کننده محصول را خودش برای مشتری ارسال می‌کند، ممکن است این ارسال با تأخیر انجام شود و محصول خیلی دیر به دست مشتری برسد. از طرفی شما هیچ کنترلی روی نوع بسته‌بندی ندارید. ممکن است محصول در راه آسیب ببیند. همچنین احتمال دارد این محصول آن کیفیت همیشگی را نداشته باشد یا محصولی با یک برند دیگر برای مشتری ارسال شود که این کار هم می‌تواند مشکلات خودش را به همراه داشته باشد.

حاصل نهایی این اشتباهات، آسیب دیدن اعتبار برند شما است. ممکن است مشتری تصمیم بگیرد که دیگر از شما خرید نکند و حتی احتمالاً به دیگران هم توصیه می‌کند که از شما خرید نکنند.

4. شما به انبار تأمین‌کننده دسترسی ندارید

یکی از مسائل و مشکلات کسب و کار دراپ شیپینگ این است که دراپ شیپر به انبار تأمین کننده دسترسی ندارد. به عنوان مثال یک مشتری به شما(دراپ شیپر) مراجعه می‌کند و از شما می‌خواهد که 500 قلم از یک محصول خاص به او بدهید. او درخواست را ثبت می‌کند، پول را هم می‌پردازد ولی وقتی شما به تأمین کننده‌های مختلف مراجعه می‌کنید، می‌بینید این تعداد از محصول در بازار موجود نیست.

در چنین مواقعی ممکن است مجبور شوید از مشتری عذرخواهی کنید و تعدادی که می‌توانید تأمین کنید را برای او ارسال کنید. همچنین ممکن است گاهی مجبور شوید برای جلوگیری از آسیب دیدن اعتبارتان آن محصول را با قیمت سر به سر(بدون ضرر و زیان) و حتی گاهی با زیان تأمین کنید و برای مشتری خود بفرستید.

5. برندسازی از طریق Dropshipping کمی مشکل است

وقتی شما محصول را از عمده‌فروش می‌خرید و از او می‌خواهید محصول را مستقیم برای مشتری بفرستد دیگر امکان برندسازی یا ارسال محصول به همراه علائم برند خودتان ممکن نیست و به همین خاطر برندسازی در زمینه دراپ‌شیپینگ کمی مشکل است.

چگونه می‌توانیم معایب دراپ‌ شیپینگ را برطرف کنیم؟

اولین کار برای رفع موانع و معایب دراپ‌شیپینگ این است که فروش خود را به قدری بالا ببرید که به عنوان یک عمده فروش در صنعت خودتان شناخته شوید و حتی بتوانید یک انبار دست و پا کنید و خودتان نقش تأمین کننده را ایفا کنید.
سعی کنید روی یک محصول خاص مانور بدهید و سمت محصولات متنوع نروید. این استراتژی مدت‌ها است که نخ‌نما شده و دیگر جواب نمی‌دهد.
سعی کنید بهترین و معتبرترین تأمین کننده‌ها را پیدا کنید تا خاطرتان از شیوه حمل و نقل و سلامت محصول آسوده شود و بدانید که محصول با دقت و به بهترین شکل به دست مشتری می‌رسد. از طرفی با چند تأمین کننده به صورت همزمان کار کنید تا همیشه از موجودی محصول آسوده‌خاطر باشید.
در صورتی که بتوانید با تأمین‌کنندگان مذاکره کنید و از آن‌ها بخواهید که محصول را با برند شما برای مشتری بفرستند، واقعاً عالی است. زیرا می‌توانید از طریق Dropshipping به برندسازی هم برسید.

انواع روش‌های ساخت یک کسب و کار دراپ شیپینگ

انواع روش‌های ساخت یک کسب و کار دراپ شیپینگ

فرض کنید که با تأمین کنندگان مختلف مذاکره کردید و یک فروشگاه اینترنتی خوب هم برای خودتان طراحی و راه اندازی کنید. اکنون زمان تصمیم‌گیری فرارسیده است. باید تصمیم بگیرید که از چه روشی می‌خواهید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و پیش ببرید. در ادامه به انواع روش‌های موجود برای راه اندازی کسب و کار دراپ‌ شیپینگ اشاره شده است:

1. راه اندازی فروشگاه با یک محصول خاص

می‌توانید یک محصول خاص که خودتان به آن علاقه دارید یا مشتریان زیادی برای آن وجود دارد و می‌توانید حاشیه سود خوبی از آن کسب کنید را انتخاب کنید و بفروشید. نکته مهم در این زمینه آن است که ابتدا تمام تحقیقات و پژوهش‌های لازم را در مورد این محصول انجام دهید.

با راه اندازی چنین فروشگاهی می‌توانید به یک برند معتبر در زمینه آن محصول تبدیل شوید و تمام مخاطبان را به سمت خودتان بکشید. از طرفی می‌توانید برای بازاریابی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید و تمرکز خودتان را فقط روی یک محصول خاص بگذارید و در زمینه آن محصول هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در موتورهای جستجو به جایگاه بسیار خوبی دست پیدا کنید.

تنها عیب راه اندازی فروشگاه با یک محصول خاص این است که اگر آن محصول خاص فروش نرفت، کسب و کار شما از بین می‌رود.

2. راه اندازی فروشگاه با چند محصول

فروشگاه چند محصولی همان‌طور که از نامش پیدا است، چند محصول متنوع دارد. بیشتر فروشگاه‌های فعال در زمینه دراپ شیپینگ از این نوع هستند و محصولات متنوعی برای فروش دارند. حال برخی از آن‌ها محصولاتشان به هم ارتباط دارد و برخی دیگر محصولات بی‌ارتباط به هم می‌فروشند.

این نکته را بدانید که راه اندازی یک فروشگاه عمومی(همه‌چیز فروش) ایده خوبی نیست و ممکن است جواب ندهد. اگر می‌خواهید یک فروشگاه دراپ‌ شیپینگ موفق با محصولات مختلف داشته باشید باید تمرکز خودتان را روی یک گوشه از بازار (نیچ مارکتینگ) بگذارید. با داشتن یک نگاه عمومی و غیرتخصصی رسیدن به موفقیت ممکن است نشدنی باشد.

3. راه اندازی فروشگاه با یک پکیج یا بسته از محصولات

یکی دیگر از روش‌های دراپ‌شیپینگ این است که چند محصول مختلف را در کنار هم قرار دهید(مانند لوازم آرایشی و ادکلن) و سپس آن را به عنوان یک پکیج به فروش برسانید. این کار نیاز به خلاقیت و آشنایی کامل با روحیات مشتریان دارد . اتفاقاً اگر این بسته را با یک قیمت مناسب عرضه کنید، شاید بتوانید به فروش قابل توجهی دست پیدا کنید.

و در آخر

در صورتی که قصد دارید یک کسب و کار Dropshippping جذاب و درجه یک راه اندازی کنید، توصیه‌های زیر کمک زیادی به شما خواهد کرد:

  • تمرکز خودتان را روی یک گوشه از بازار بگذارید.
  • دنبال محصولاتی با سود مناسب و معقول باشید.
  • سعی کنید روی کاهش هزینه حمل و نقل فکر کنید. هر چه هزینه‌های جانبی کمتر شود، سود شما بیشتر خواهد بود.
  • سعی کنید محصولی را برای فروش انتخاب کنید که برای مشتری جذاب باشد.
  • سعی کنید از طریق مذاکره با تأمین کننده به فکر برندسازی باشید و محصول را با برند خودتان به دست مشتری برسانید.
  • تحقیقات لازم را در مورد رقبای خود و توانایی آن‌ها انجام دهید. همیشه کاری کنید که قیمت شما از قیمت آن‌ها مناسب‌تر و کیفیت محصولتان بالاتر باشد.
  • هم وب‌سایت شخصی داشته باشید و هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید.
  • همواره کسب و کار خود را آنالیز و بهینه‌سازی کنید.

نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

سه × 2 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752