تبلیغات و تاثیر آن بر رفتار مصرف کننده

۸ آذر ۱۴۰۱
تبلیغات و تاثیر آن بر رفتار مصرف کننده

بیشتر افراد برای مشاهده تبلیغات و جستجوی آن اقدامی نمی کنند مگر اینکه تبلیغات به طور قابل توجهی به یاد ماندنی باشند و ارزش اشتراک گذاری داشته باشند. اینجاست که میتوان تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده را مشاهده کرد. پس سعی کنید در بخش تبلیغات خود موارد زیر را بخاطر بسپارید:

  1. اساسا با خلاقیت و بازاریابی میتوان تبلیغاتی کرد که نظر بیننده را به خود جلب کند.
  2. تبلیغ خوب باعث میشود تا آمار فروش بالا رود.
  3. تبلیغات چیزی نیست که مصرف کننده به آن نیاز داشته باشد بلکه تنها یک راه برای آگاهی آنها از محصول مورد نظرشان است.
  4. دانستن راههای تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده به شما امکان می دهد تبلیغات قوی تر و به یاد ماندنی تری ایجاد کنید

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده

آیا این جمله ها برای تان آشنا هستند؟

  • «پُشتم گرمه …»
  • «هیچ کس تنها نیست …»
  • «هم مزه هر لحظه!»
  • و …

تبلیغات تاثیر شگرفی در زندگی روزمره مصرف کننده ها دارد. بمباران پیوسته مشتری با پیام های گوناگون، بر آنچه او می خورد، می نوشد، می پوشد و تماشا می کند تاثیرگذار خواهد بود. تبلیغات در جوامع مختلف به حدی قدرتمند است که حتی در انتخاب رئیس جمهور یک کشور اثر می گذارد. در یک جمله اگر بخواهیم بگوییم مهم ترین اثر تبلیغات، تبدیل باور منفی درباره یک محصول به باوری مثبت درباره آن است.

آگاهی از برند در تبلیغات

اگر در جزیره ای بدون هیچ نشانه از زندگی بشر تنها مانده اید و تصمیم به افتتاح یک مغازه گرفتید، هیچ کاری نخواهید داشت زیرا هیچ کس نمی داند که این مغازه وجود دارد. همچنین، اگر در یک شهر شلوغ کار خود را شروع کرده باشید، تنها افرادی که می توانند از آن اطلاع داشته باشند دوستان، خانواده و افراد خوش شانسی هستند که در لحظه ای که دقیقاً به آنچه شما ارائه می دهید نیاز دارند از رو به روی مغازه شما رده شده اند.

فاصله بین مصرف کننده و فروشنده را باید از بین برد. تبلیغات باعث میشود که مشتری متوجه شود که شما فعالیت و وجود دارید و کار شما مشتریان زیادی را جذب کند.اگر شما هیچ گونه تبلیغات رسانه ای یا آنلاین نداشته باشید فقط از طریق گفتگو با افراد اطراف تان میتوانید برند خود را معرفی کنید.

در جامعه آنلاین امروزی که مصرف کنندگان می توانند با یک جستجو در گوگل، به سرعت یک کسب و کار را با رقبای آن مقایسه کنند فروشگاه ها (حتی فروشگاه های معروف) بدون تبلیغات دوام نخواهند داشت.بازار آزاد این اجازه را به همه میدهد که هر رقیبی در کنار شما فروشگاه خود را بزند و فعالیت کند. به علاوه شرکت هایی که حق امتیاز (فرنچایز) دارند.دیگر نوبت شماست که با تبلیغات مناسب و استانداردهای لازم در کار خود بیشتر از رقبا پیشرفت کنید.

تأثیر رفتاری آگاهی از برند در ایران

آگاهی داشتن از برند تاثیر خنثایی بر روی مصرف کننده دارد.ابتدایی ترین کار تبلیغات اطلاع رسانی به مردم است که محصول و یا خدمات شما در دسترس آنها است. همان طور که از وقایع جاری به وسیله اخبار مطلع می شوند کسانی که تبلیغات شما را می بینند نیز میتوانند در مورد محصول شما اطلاعات به دست آورند. از آنجایی که مصرف کنندگان ایرانی اگر یک محصول شناخته شده نباشد خریداری نمی کنند پس باید تمام تلاش خود را بر تبلیغات و شناخته شدن محصول تان بکنید.

دادن اطلاعات لازم به مصرف کننده در تبلیغات

اکثر تبلیغات، ایده کلی درباره ویژگی های محصول را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اینکه یک تبلیغ موثر باشد، باید به اندازه کافی ویژگی های محصول را نمایش دهد تا حس کنجکاوی مخاطب افزایش یابد. شماره تلفن تنها یک راه ارتباطی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا در صورت سؤال بیشتر یا اطلاعات بیشتر درباره محصول با شما تماس بر قرار کنند، اما یک تبلیغ حداقل باید دید خوبی درباره محصول، خدمات و یا شرکت شما در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

اثرات رفتاری ویژگی ها در تبلیغات

ویژگی های محصول شما توسط مصرف کنندگان به صورت منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. ارائه فهرست منطقی از ویژگی ها، ایده هایی را در مورد کارایی محصول به مصرف کنندگان می دهد. اگر یک جاروبرقی را تبلیغ می کنید، یکی از ویژگی های منطقی این است که خاک را از عمق فرش پاک می کند. برای مصرف کننده ای که جاروبرقی آن به تازگی خراب شده است، این تجزیه و تحلیل از ویژگی ها ممکن است آنها را به یک فروشگاه برای مقایسه جاروبرقی ها سوق دهد. داشتن تبلیغاتی که محصول شما را به همراه ویژگی ها نشان می دهد باعث می شود که برند شما از نظر مصرف کننده بسیار به یاد ماندنی باشد.

ارزیابی منافع در تبلیغات

بیشتر صنایع با رقابت اشباع شده اند. آنچه شما را از رقبا متمایز می کند این است که چگونه شما یک کار مشابه را به طور متفاوتی انجام می دهید، و اینکه چگونه این تمایز را تبلیغ می کنید.

ارزیابی منافع یک پاسخ احساسی است. مصرف کنندگان تبلیغات شما را تماشا می کنند و تشخیص می دهند محصول شما چگونه می تواند آنها را خوشحال تر کرده یا زندگی آنها را بهبود بخشد. این یک واکنش غیر منطقی از سوی مصرف کننده است و بخشی از وظیفه تبلیغات است که می تواند مصرف کنندگان را به سمت خریدهای آنی سوق دهد. همانطور که در قبل اشاره شد، اگر شما جاروبرقی تبلیغ می کنید، اما این بار جاروبرقی شما نه تنها توانایی آنچه را که همه جاروبرقی ها انجام می دهند دارد، بلکه مزایای دیگری از جمله بخارشویی نیز دارد. مصرف کننده ای که یک فرش لکه دار دارد، هنگام مقایسه آن با جاروبرقی معمولی، اهمیت این مزیت را درک خواهد کرد.

یادآوری و تکرار تبلیغات

از آنجایی که حافظه انسان فرار است و درصد فراموشی در آن دخیل است. اگر تبلیغات شما به نحوی باشد که فقط یکبار نشان داده شود و بیننده فقط یکبار آن را ببیند طبیعتا نمیتواند تصمیم درستی در مورد خرید کردن بگیرد.برخی افراد با دیدن یکباره تبلیغ تصمیم به خرید میگیرند اما برخی با تجزیه و تحلیل زیاد و بررسی دقیق تصمیم به خرید میگیرند. پس نتیجه میگیریم که باید تبلیغات شما به طور مکرر نشان داده شود تا در ذهن بیننده ثبت شود تا در هنگام نیاز به شما مراجعه کند.

و در آخر

تبلیغات، سرمایه گذاریِ مهمی برای کسب وکارها به شمار می رود. کسب وکارهایی که با برنامه ریزی مناسب سهم بزرگی از بازار را از آن خود می کنند، می توانند بودجه کمتری به این کار اختصاص دهند. کسب وکارهای تازه وارد یا کسب وکارهایی که سهم بازار کوچکی دارند، مجبورند هزینه های بالایی صرف معرفی خود کنند، زیرا باید مشتریان را از وجود محصول شان آگاه و از این آگاهی محافظت کنند.

تبلیغات، در این بازار رقابت محور یک امر ضروری است. همچنین درک چگونگی تأثیر شناخت برند بر رفتار مصرف کننده به شما کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری را برای تبلیغات کسب و کار خود داشته باشید.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

3 × 5 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752