اسم برند فوق‌العاده برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید

۱۱ خرداد ۱۴۰۰
اسم برند فوق‌العاده برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید

امروزه نباید به هیچ‌وجه پروسه‌ی انتخاب اسم برند را ساده گرفت، انتخاب اسم برند از قوانین اولیه‌ی شروع یک کسب‌وکار موفق است. اسم یک برند فراتر از یک اسم معمولی است و قسمت بزرگی از نتیجه کسب‌وکار شما را شامل می‌شود.

انتخاب نام برند مانند انتخاب اسم برای کودکان است . همانطور که پدر و مادرها بررسی می‌کنند که نام کودکشان خاص باشد، معنای خوبی داشته باشد، قبلا کسی از فامیل و آشنایان آن اسم را بر روی فرزندش نگذاشته باشد، با اسم خواهر یا برادر نوزاد همخوانی داشته باشد و…

چگونه اسم برند بسازیم
اسم برند خودت را بساز

بنابراین در انتخاب اسم برند باید نکاتی را در نظر گرفت تا بعدها از انتخاب برند از روی سهل‌انگاری و بدون رعایت اصول، پشیمان نشوید . پس تا انتهای این مقاله، برای راهنمای گام به گام و بررسی نکات مهم در انتخاب اسم برند با نسیم نت همراه شوید تا بتوانید برای اسم برند کسب‌وکار خود بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید . انتخابی که همیشه ماندگار باشد!

تاثیر انتخاب اسم برند مناسب در موفقیت کسب‌وکار

شما برای شروع یک کسب‌وکار، برنامه‌ریزی و زمان صرف کرده‌اید، مدت‌ها در جامعه هدف خود و بازار، تحقیقات کرده‌اید و آمارهایی بدست آورده‌اید، نمونه‌های اولیه خود را عرضه کرده و با نمونه کارهای رقبا مقایسه نموده و مورد ارزیابی قرار داده‌اید و در آخر آماده شدید تا هدف خود را به یک تجارت پرسود تبدیل نمایید.

اما پیش از ادامه کار باید برای کسب‌وکار خود برندی را انتخاب کنید که شاید فکر اینجا را نیز کرده باشید و چندین پیشنهاد برای برند خود داشته باشید، اما باید آگاهی داشته باشید که آیا این اسم‌های انتخابی برای فعالیت شما کارآمد است یا خیر؟

همانطور که یک برند مناسب برای شرکت، می‌تواند باعث به اوج رسیدن کسب‌وکار شما شود، یک اسم اشتباه هم می‌تواند کسب‌وکار شما را از موفقیت دور کند.

اکثر اشخاص برای انتخاب نام تجاری خوب از هزینه و وقت زیادی مایه می‌گذارند اما سایر افراد برای انتخاب نام برند، انرژی صرف نمی‌کنند و جوانب و اصول را در نظر نمی‌گیرند، به همین خاطر بعد از مدت‌ها تصمیم می‌گیرند اسم برند خود را عوض کنند که این تغییر برند در وسط راه شما را با چالش‌های بسیاری روبرو می‌کند.

جالب اینجاست که اکثر صاحبان کسب‌وکار اشراف دارند که برند انتخابی آن‌ها دارای مشکل است اما امیدوارند که معجزه و جادویی رخ دهد و این مشکل خود به خود حل شود، در حقیقت کلیه‌ی برندهای خوب اگر با یک راهکار بازاریابی صحیح پشتیبانی شوند می‌توانند شایستگی موفقیت را داشته باشند.

راهنمای گام به گام انتخاب یک نام برند موفق!

انتخاب برند برای کسب‌وکار نوپا احتمالا برای شما ساده به نظر آید اما در حقیقت یکی از اساسی‌ترین جوانب موثر در موفقیت کسب‌وکار است، این برند در سال‌های پیش رو، سازنده تصویر فعالیت شماست و از ابتدای امر باید بهترین و مطمئن‌ترین انتخاب را داشته باشید.

برند باید به گونه‌ای باشد که مشتریان بتوانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند، بنابراین برندی که فقط گیرا باشد شرط کافی برای خوب بودن اسم برند نیست، به همین خاطر است که گفتیم انتخاب نام برند ساده نیست!

قوانین انتخاب اسم برند چیست؟

پیش از هر چیز از قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید:

1-اسامی برند انتخاب شده باید فارسی باشد و واژه بیگانه در آن استفاده نشده باشد.

2-مطابق با شئونات اسلامی کشور باشد.

3-قبلا استفاده نشده و به ثبت نرسیده باشد، برای بررسی این موضوع پایگاه اینترنتی ilenc.ir کمک رسان شماست.

4-اعداد به صورت ریاضی مورد استفاده قرار نگیرد.

5-دارای عناوین ایثارگران، شاهد و مانند آن‌ها نباشد.

6-دارای اسامی کاشفان، شعرا و محققین معاصر نباشد.

ویژگی‌های یک نام برند خوب چیست؟

اسم برند باید بتواند تجربه، اعتبار و برجستگی محصولات یا خدمات را انتقال دهد. اصلی‌ترین و خاص‌ترین شاخصه برند را می توان در شخصیت برند دید. شخصیت برند در گرو اصلی‌ترین و خاص‌ترین ویژگی‌های آن است.

برخی از متخصصان این حوزه بر این باورند که عناوین انتزاعی برای انتخاب فوق العاده هستند اما دیگر کارشناسان بر این باورند که عناوین خبری که به جامعه هدف، کسب‌وکار شما را معرفی می‌کنند، بهترین انتخاب‌ها هستند . در ادامه به معرفی ویژگی‌های نام برند خوب می‌پردازیم.

1-جذابیت و گیرایی داشته باشد

اسم برند شما باید به صورتی باشد که از ذهن مشتریان پاک نشود. حتی در ابتدای راه کسب‌وکار باید به فکر آینده و کمپین‌های بازاریابی باشید. برند شما باید به گونه‌ای باشد که برای تبلیغات رسانه‌ای و اینترنتی جالب به چشم آید.

باید ارزیابی کنید که این برند با تبلیغات شما همخوانی دارد یا خیر؟ آیا می‌توان با این برند یک شعار تبلیغاتی ساخت؟ هرچند در ابتدای امر هماهنگ کردن این موارد کار شما را پیچیده می‌کند اما از روی احساس خود و سایر افراد می‌توانید تا حدودی برای این مسئله برنامه‌ریزی کنید.

2-کوتاه، مختصر و راحت باشد

اسم برند باید به راحتی روی زبان بچرخد . به ذهن سپردن آن راحت باشد و نباید آنقدر طولانی باشد که جامعه هدف با گفتن نام شما نفس بگیرند. برندهای کوتاه، مختصر و راحت مثل آدیداس، دیزنی، فیسبوک و… هستند!

منظور از راحت بودن برند این است که هر شخصی به آسانی بتواند نام برند را تلفظ کند، بنویسد و یا در موتورهای جستجو سرچ کند . برند کسب‌وکار شما نباید مثل یک عبارت طولانی به نظر بیاید، گاها پیشنهاد می‌شود شما از دو واژه کوتاه استفاده نمایید، مانند برندهای کوکاکولا، مرسدس بنز یا Louis Vuitton و…

انتخاب نام برند مختصر موجب می‌شود مشتریان آن را به راحتی به ذهن بسپارند. این موضوع به نحو چشمگیری در اوج گرفتن کسب‌وکار شما موثر است. برند باید خاصیت Web Friendly نیز داشته باشد.

3-ظاهر برند شیک و دارای توازن باشد

بهتر است در نظر بگیرید که برند شما در لوگو، پوسترهای تبلیغاتی و کارت ویزیت چگونه نمایان می‌شود. برای نمونه اسم برند مزمز، Cisco و یا AT&T که دارای تقارن و توازن هستند و کاربرپسندتر به چشم می‌آیند.

4- شخصیت برند شما با نوع کسب‌وکارتان همخوانی داشته و دارای معنا باشد

برند انتخابی باید با کار شما ارتباط معنایی داشته باشد . برای مثال اگر کسب‌وکار شما در حوزه آموزش است نمی‌توانید اسمی انتخاب کنید که در خور کسب‌وکار فروشگاهی باشد.

این نکته را فراموش نکنید که منظور از معنا داشتن برند این نیست که صرفا برای خود شما که صاحب کسب‌وکار برند هستید بامعنا باشد . در اصل معنای نام برند باید برای همگان قابل لمس باشد . چراکه شما کنار تک‌تک مشتریان خود نیستید تا معنای آن را برایشان توضیح دهید.

برندی که داری معنای نهفته یا شخصی باشد در تداعی کردن مفهوم کسب‌وکار شما موفق نخواهد بود . برای مثال؛ نام نوشیدنی انرژی‌زای Red Bull این حس به ما القا میکند که با نوشیدن این نوشابه در حد یک گاو قرمز عصبانی پرقدرت می شویم!

5- برند انتخابی میان رقبا برجسته باشد

از نام یک برند سرشناس که قبلا ثبت شده، استفاده نکنید به ویژه اگر نوپا هستید. زیرا این موضوع علاوه‌ بر ایجاد مسائل حقوقی و پرداخت غرامت، باعث گرفتن نتیجه‌ی عکس می‌شود. زیرا اکثر کاربران به این الگوبرداری شما پی برده و شما را به عنوان یک برند متقلب و کپی‌کار به یاد می‌آورند.

6- ترجیحا از برند مخفف استفاده نکنید

همیشه تلفظ برند مخفف آسان نیست و از آنجایی که هیچ ذهنیت و دیدگاه خاصی در ذهن مردم ایجاد نمی‌کند به زودی فراموش می‌شود . اگرچه که داشتن برند مخفف برای راحت بودن در جلسه‌ها و همایش‌ها وسوسه کننده است اما در ابتدای راه شروع کسب‌وکار از منابع و قدرت بازاریابی کافی برخوردار نیستیم تا به جامعه هدف بگوییم که کلمات مخفف ما چه معنایی دارند . در ادامه چند نکته‌ی مهم در خصوص انتخاب نام برند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را رعایت کنید:

  • قبل از ثبت برند، در رابطه با اسم انتخابی تحقیقاتی داشته باشید.
  • انتخاب نام برند را جدی بگیرید.
  • پیش از انتخاب اسم برند، سایر رقبا را بررسی کنید تا در نهایت نامی متمایز انتخاب کنید.
  • قبل از انتخاب برند در مورد جامعه هدف و مشتریان خود فکر کنید.
  • با کلمات بازی نکنید.
  • از افراد دیگر بخواهید که نام برند شما را تلفظ کنند تا مطمئن شوید برای همگان راحت است.
  • در انتخاب برند، خلاقیت داشته باشید.
  •  از هر زاویه برند را بررسی کنید تا بفهمید که آیا برند نوع کسب‌وکار را به خوبی منتقل می‌کند یا نه؟
  • تا جایی که می توانید اسم خودتان را روی برند نگذارید.
  • از ایده‌های دوستانی استفاده کنید که به فکر سود و پیشرفت کسب‌وکارتان هستند.
  • برای خودتان محدودیت ایجاد نکنید که برند دقیقا بیانگر کاری که شما می‌کنید، باشد. این کار باعث می‌شود در آینده نتوانید محصولات و خدمات خود را توسعه دهید. به‌عبارتی باید در انتخاب برند، کلی نگر باشیم.
  • برای انتخاب اسم برند همه دوستان، آشنایان، همکاران و خانواده را درگیر نکنید . زیرا در آخر شما باید یک اسم انتخاب کنید و شاید گروهی از عزیزان شما ناراحت شوند.
  • از طوفان فکری استفاده نمایید . یعنی از افراد خلاق و افرادی که می‌خواهند شما رشد کنید، بخواهید که ایده‌های خود را مطرح کنند. پیش از آن به افراد توضیح دهید که کار شما چیست و با نام برند می‌خواهید چه چیزی در ذهن مشتریان ایجاد شود . سپس همه ایده‌ها را جمع‌آوری کنید و بعد در زمان مناسب با حذف یک به یک پیشنهادات به برندی مناسب برسید.
  • برای انتخاب اسم برند محدودیت‌های جغرافیایی را در نظر نگیرید. به عبارتی اگر روزی آنقدر پیشرفت کنید که محصول شما به سایر کشورها صادر شود باید اسم برند شما به گونه‌ای باشد که در کشورهای دیگر نیز به خوبی تلفظ شود.

 

اسم برند
با انتخاب اسم برند فوق العاده یک گام جلوتر از دیگران باشید

 

بعد از انتخاب برند چند روزی سراغ آن نروید . بعد از چند روز دوباره تست کنید که آیا تمام ویژگی‌های یک برند موفق را دارد یا خیر؟ اطمینان حاصل کنید که آیا از آن راضی هستید و برند خود را دوست دارید یا خیر؟ اگر نام برند خود را از زبان دیگران بشنوید هیجان زده می‌شوید یا خیر؟ اگر آن را دوست ندارید انتخاب نکنید، همانطور که اگر اسمی را دوست نداشته باشید روی فرزند خود نمی‌گذارید.

در نهایت، برای شروع کسب‌وکار موفق یکی از تاثیرگذارترین گام‌ها، انتخاب نام برند مناسب است . برای این کار وقت کافی صرف کنید و خیالتان راحت باشد که در آخر نتیجه با ارزشی خواهید گرفت. ممکن است برخی به شما بگویند انتخاب چنین اسمی محال است. اما تجربه ثابت کرده که این کار با کمی صبر و تفکر عمیق شدنی است .

آیا شما نیز تجربه‌ای در خصوص انتخاب نام برند برای کسب‌وکار خود یا دیگران دارید؟ تجربیات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و کاربران نسیم نت به اشتراک بگذارید.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

9 + 10 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752