اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) چیست ؟ ثبت آن چگونه است ؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۰
اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) چیست ؟ ثبت آن چگونه است ؟

یکی از راه‌های جلب اعتماد مشتری به فروشگاه‌های اینترنتی، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ( اینماد) است. اکثر مشتریان یکی از مواردی که برای بررسی یک فروشگاه اینترنتی به آن توجه خواهند کرد، وجود ای نماد در سایت است. امروزه برای سایت‌های فروشگاهی، ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یک ضرورت به‌حساب می‌آید. اما ای نماد چیست ؟ ثبت آن چگونه است و برای این کار چه شرایط و مدارکی باید داشته باشید؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه در این مورد باید بدانید را به شما بگوییم .

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

اینماد ( E-Namad) یک لوگوی نمادی است که برای تایید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شود. در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی باعث می‌شود که خریداران سایت شما بتوانند به شما اعتماد کنند. این لوگو منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت،معدن و تجارت) صادر می‌شود.

پس از تایید صلاحیت وب سایت شما توسط کارشناسان این مرکز ، یک برچسب دیجیتالی در صفحه‌تان ایجاد می‌گردد. کاربران با کلیک بر روی این علامت می‌توانند به اطلاعاتی همچون آدرس سایت، آدرس شرکت، شماره تماس، ایمیل و تاریخ اعتبار اینماد دست پیدا کنند. ( دقت کنید لینک دار بودن برچسب بسیار مهم است زیرا سایت های فیشینگ فقط عکس این نماد را در صفحه سایتشون قرار می دهند.)

نشان ای نماد به مدت دو سال اعتبار دارد و بعد از انقضا روند بررسی سایت مجدد انجام می‌شود. اگر این مرکز، شما را دوباره تایید کند، نشان ای نماد تمدید خواهد شد. در حال حاضر به تمامی کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارند توصیه می‌کنم که برای «ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی» اقدام کنند.

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت‌ها در اینماد با ستاره‌ها نشان داده می‌شوند. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است. انواع نماد الکترونیکی به شرح زیر است:

  • نماد موقت: نماد موقت برای سرعت بخشی به فرآیند اخذ اینماد است و به سایت‌های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود داده می‌شود.
  • نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم بررسی می‌شود. کسب‌‌ و‌ کارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند تا تأیید شوند که در ادامه مطلب آن‌ها را آموزش می‌بینیم.
  • نماد دائم دو ستاره: بعد از اینکه نماد دائم یک ستاره شما صادر شد، میتوانید با راه اندازی ssl سایت‌تان، نمادتان را به دوستاره تغییر دهید.

چرا دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اهمیت دارد؟

فرض کنید که در خیابان قدم می‌زنید و به دست‌فروشی برخورد می‌کنید که اجناسی را با قیمت کم به فروش می‌رساند. مخصوصا اگر او را نشناسید احتمال اینکه جنس یاد شده را از او خریداری کنید، کم خواهد بود. دلیل این امر هم عدم اعتماد شما به این فرد است.

اگر همان محصول را در مغازه‌ای ببینید با اینکه ممکن است قیمت آن گران‌تر باشد ولی با خیال راحت‌تری از او خرید خواهید کرد. چون می‌دانید که به واسطه داشتن جواز کسب و مدارک دیگر، مغازه و محصولاتش از فیلتری عبور کرده‌اند. از طرفی دیگر مکان و هویت فرد برایتان مشخص است و اگر سرتان کلاه رفته باشد، می‌توانید اقدامات قانونی انجام دهید.

اگر بخواهیم صادق باشیم وقتی کاربر برای اولین بار وارد یک سایت فروشگاهی می‌شود، انگار با همان دست‌فروش ناآشنا برخورد کرده است. هر چقدر هم ایده های فروش اینترنتی خلاقانه‌ای داشته باشید و مجموعه ای از پرفروش ترین محصولات اینترنتی را در فروشگاه خود قرار دهید، اگر نتوانید اعتماد مشتری را به سایت خود جلب کنید، در فروش محصولات خود موفق نخواهید بود.

مخاطب امروز هوشمند شده است و برای جلب اعتماد مشتری باید راهکارهای متنوعی را به کار بگیرید. از این روش‌ها می‌توان به تضمین بازگشت کالا، تضمین بازگشت وجه، پرداخت حضوری و روش‌های مختلف دیگر اشاره کرد. اما پایه‌ای‌ترین روش که بهتر است حتما آن را انجام بدهید، ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است.

هنگامی که مخاطب بر روی لوگوی این نشان در سایت کلیک کند می‌تواند به اطلاعات کسب و کار دسترسی داشته باشد و دیگر سایت شما آن دست‌فروش بی‌نام و نشان نیست!

مزیت های ثبت اینماد چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم اولین و مهم‌ترین مزیت دریافت «نماد اعتماد الکترونیکی» ایجاد اعتماد مشتری برای سایت شماست. یکی از دلایل اصلی ریزش مشتری نیز همین عدم اعتماد است. از طرفی دیگر داشتن اینماد وجهه قانونی به سایت شما خواهد داد و نشان‌دهنده قانون‌مداری شماست.

علاوه بر این برای اینکه بتوانید برای سایت خود درگاه بانکی به صورت مستقیم از بانک‌های کشور بگیرید، باید حتما اینماد داشته باشید. برای بستن قرارداد با پست و فعال‌کردن سیستم تحویل کالا نیز سایت شما باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. پس اگر اینماد نداشته باشید، یکی از مهم‌ترین نکات فروش اینترنتی را رعایت نکرده‌اید و یکی از ویژگی‌ها بارز یک فروشگاه اینترنتی را که می‌توانستید در اختیار داشته باشید از دست خواهید داد و آن هم تحویل امن کالای خریداری شده است!

تمامی این امکانات در جهت رضایت بیشتر مشتری و سهولت در سفارش دادن اوست و جزو نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود. پس اگر ایده فروشگاه اینترنتی خاصی را در ذهن دارید، پس از اقدام و راه اندازی آنحتما اقدام به ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کنید.

شرایط لازم برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی

  • همان‌طور که در بالا هم ذکر شد اولین شرط این است که سایت شما، سایت فروش محصول و خدمات به صورت آنلاین باشد.
  • قیمت و مشخصات هر محصول به صورت کامل بیان شده باشد و اینکه قبل از نهایی کردن خرید برای خریدار پیش فاکتور نمایش داده شود.
  • دارنده نام دامنه درخواست دریافت اینماد را داده باشد و اگر درخواست کننده حقوقی باشد باید یکی از اعضای هیئت مدیره درخواست را بفرستد.
  • صلاحیت فرد توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود.
  • درخواست کننده باید حداقل 18 سال سن داشته باشد. برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل الزامی است.

مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مدارکی که متقاضیان حقیقی باید داشته باشند.

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورتی که این مجوز را کسب کرده اید)
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی

مدارکی که متقاضیان حقوقی مانند شرکت های تجاری یا غیر تجاری باید داشته باشند

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورتی که تغییر آدرس داشته اید)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره (در صورتی که تغییری در اعضای هیئت مدیره داشته اید)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورتی که تغییر در موضوع فعالیت داشته اید)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

مراحل ثبت نام نماد اعتماد الکترونیکی

تمامی مراحل ثبت نام نماد اعتماد الکترونیکی به صورت مجازی و از طریق سایت آن انجام می‌شود. در ادامه به صورت کاربردی، مرحله به مرحله نحوه ثبت نام اینماد توضیح داده شده است.

1. ثبت نام در سایت اینماد

ابتدا باید وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی ایران شوید. توجه داشته باشید که برای ورود حتما باید فیلتر شکن خود را خاموش کنید وگرنه سایت برایتان کار نخواهد کرد.  در صفحه اول بر روی گزینه “ثبت نام و دریافت نماد” کلیک کنید.

ثبت نام در سایت اینماد

پس از ورود صفحه‌ای باز می‌شود که از شما برای ورود به سامانه، کد کاربری و رمز عبور می‌خواهد. اگر در گذشته ثبت نام کرده باشید، کافی است کد کاربری و رمز عبور خود را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید و وارد شوید. اما اگر می‌خواهید ثبت نام کنید باید بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) چیست ؟ ثبت آن چگونه است ؟

2. تکمیل اطلاعات هویتی در اینماد

پس از آن، در صفحه‌ای که باز می‌شود باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. در “نوع شخصیت” وضعیت خود را باید مشخص کنید. اگر به نام خودتان می‌خواهید ثبت نام کنید، باید گزینه “شخص حقیقی” را انتخاب کنید. اگر به نمایندگی از شرکت یا سازمانی در حال ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستید باید “شخص حقوقی” را انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات هویتی در اینماد

برای “شخص حقوقی” دو گزینه تجاری و غیر تجاری آورده شده است که باید یکی را انتخاب کنید.

  • اگر کسب و کاری که شما نماینده آن هستید فعالیت تجاری انجام می‌دهد، باید گزینه “شخص حقوقی – تجاری” را انتخاب و اطلاعات مربوطه را پر کنید. از این دسته شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توان به شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های سهامی، شرکت‌های مختلط سهامی، شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، شرکت‌های مختلط غیر سهامی، شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های نسبی اشاره کرد.
تکمیل اطلاعات هویتی در اینماد
  • اگر کسب و کار مورد نظر با هدف‌های غیر تجاری تشکیل شده باشد باید گزینه “شخص حقوقی – غیرتجاری” را انتخاب کنید. شرکت و یا سازمان اگر با اهداف غیر تجاری مانند امور خیریه، ادبی و علمی تاسیس شده باشند، غیر تجاری تلقی می‌شوند.

این دسته شامل موسسات غیرانتفاعی خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های اسلامی، انجمن‌های تخصصی و علمی، احزاب و موارد مشابه می‌شود. معمولا این موسسه‌ها و سازمان‌ها با عنوان‌هایی مانند انجمن یا کانون فعالیت می‌کنند. همچنین آموزشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی و علمی مانند انتشارات، آموزشگاه‌های زبان، سازمان‌های خدماتی مانند سازمان‌های گازرسانی و مدارس غیرانتفاعی نیز جزو غیرتجاری طبقه‌بندی می‌شوند.

تکمیل اطلاعات هویتی در اینماد

پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید. توجه داشته باشید که حتما دو گزینه‌ای که قبل از تایید وجود دارند را تیک بزنید و فعال کنید. برای ورود به سامانه باید دوباره وارد صفحه “ورود به پنل کاربری” شوید و نام کاربری و رمزی که تعریف کرده‌اید را وارد کنید.

پس از کلیک کردن بر روی گزینه “ورود” باید برای تایید شماره تلفن همراه خود، دستوری که به شما داده می‌شود را انجام دهید. بعد از انجام این دستور می‌توانید با موفقیت وارد پنل کاربری اینماد خود شوید.

تکمیل اطلاعات هویتی در اینماد

3. تکمیل اطلاعات در اینماد

با استفاده از پنل کاربری می‌توانید مراحل ثبت اطلاعات، ارسال مدارک، ثبت درخواست و … را انجام دهید تا در نهایت بتوانید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنید. برای تکمیل اطلاعات خود در قسمت سمت راست پنل کاربری در بخش “تکمیل اطلاعات” گزینه “تکمیل فرم اطلاعات” را انتخاب کنید و در صفحه باز شده اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید.

بعد از تکمیل این فرم، باید مدارک خود را ارسال کنید. برای این کار تصویر مدارک را در قسمت “بارگذاری مدارک” بارگذاری کنید.

تکمیل اطلاعات در اینماد

بعد از تکمیلی موارد فوق باید به بخش “احراز اطلاعات” وارد شوید. در این قسمت باید دستورالعمل‌های خواسته شده را رعایت کرده و صحت شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت خود را تایید کنید. پس از تکمیل موارد و اطلاعات خواسته شده نوبت به وارد کردن اطلاعات سایت و فروشگاه شما می‌رسد.

4. ثبت اطلاعات کسب و کار، مرحله بعدی در روند ثبت اینماد

در این مرحله نوبت به این می‌رسد که اطلاعات دامنه و کسب و کار خود را وارد کنید. برای این کار در قسمت “کسب و کار” منوی سمت راست، گزینه “ثبت دامنه” را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات کسب و کار، مرحله بعدی در روند ثبت اینماد

در صفحه باز شده باید اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. نکته مهم در این قسمت، تکمیل اطلاعات نشانی محل فعالیتان است که باید در قسمت “سامانه اعتبارسنجی آدرس” این کار را انجام دهید. با کلیک بر روی “دریافت کد رهگیری آدرس پستی” وارد صفحه تکمیل اطلاعات نشانی کسب و کارتان شوید و موارد خواسته شده را تکمیل کنید.

ثبت اطلاعات کسب و کار، مرحله بعدی در روند ثبت اینماد

بعد از این مراحل نامه‌ای حاوی رمز تایید 6 رقمی به محل اعلام شده، ارسال خواهد شد تا صحت نشانی شما تایید شود. توضیحات کاملی در صفحه وجود دارد که راهنمایی‌های لازم را انجام داده است. در این مرحله هزینه پستی از شما دریافت می‌شود.

بعد از انجام موارد بالا دوباره وارد صفحه “اطلاعات کسب و کار” شوید. در قسمت نقشه باید دقیقا محل کسب و کار را تعیین کنید. اگر جای مشخصی ندارید طبیعتا باید آدرس و نشانی منزل خود را در اینجا مشخص کنید. در انتها یک کد کاربری و رمز تعریف شده برای شما نمایش داده می‌شود.

ثبت اطلاعات کسب و کار، مرحله بعدی در روند ثبت اینماد

شما باید یک اکانت مجزا با این کد کاربری و رمز عبور در سایت خود ایجاد کنید تا کارشناسان و بازرسان سایت اینماد بتوانند سایت شما و مراحل خرید را مورد بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید که این کار را حتما انجام دهید تا روند و زمان گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی به تعویق نیفتد. بعد از زدن گزینه “ذخیره” وارد مرحله بعدی خواهید شد.

5. مراحل انتهایی مسیر ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

چند مرحله دیگر وجود دارد که برای دریافت و ثبت اینماد باید آن‌ها را انجام دهید.

انجام تاییدیه فنی

معمولا بعد از کلیک بر روی ذخیره وارد صفحه “مدیریت کسب و کار” می‌شوید که مراحل باقی‌مانده در آن به‌صورت نارنجی مشخص شده‌اند و با کلیک بر روی هر کدام می‌توانید وارد بخش مربوطه شوید. این بخش را می‌توانید در منوی سمت راست و در بخش “کسب و کار” نیز پیدا کنید.

انجام تاییدیه فنی

مرحله بعدی انجام تاییدیه فنی است. هدف از این قسمت این است تا برای کارشناسان اینماد مشخص شود که شما مدیریت سایت ثبت شده را به عهده دارید. شیوه‌های مختلفی برای این کار در اختیار شما وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

ارسال ایمیل حاوی کد خاص به آدرس info@ … .com، افزودن متا تک معرفی شده در بخش هدر و صفحه اصلی سایت، بارگذاری فایلی خاص در سرور سایت و تغییر عنوان title صفحه، روش‌های انجام این کار هستند. هرکدام برایتان مناسب‌تر بود، آن را انتخاب کنید.

انجام تاییدیه فنی

تعیین نوع خدمت، تکمیل فرم نظرسنجی و احراز صحت اطلاعات کسب و کار

در این قسمت باید نوع خدماتی را که سایت شما در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مشخص کنید و فرم مربوطه را که برای شما نمایش داده می‌شود، به‌دقت تکمیل کنید. اطلاعات مجوزهای کار شما نیز باید در این قسمت ارائه شوند. بعد از اتمام این بخش باید “فرم نظرسنجی” را پر نمایید.

تعیین نوع خدمت، تکمیل فرم نظرسنجی و احراز صحت اطلاعات کسب و کار

پس از تکمیل موارد بالا، وارد قسمت “احراز اطلاعات کسب و کار” خواهید شد. در این مرحله باید با روش‌هایی که توضیح داده شده است، تاییدیه ایمیل، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت کسب و کار خود را بگیرید. توجه داشته باشید احراز هر سه مورد خواسته شده برای اینکه پرونده و فرم‌های تکمیل شده به کارشناس مربوطه ارسال شوند، ضروری است.

تعیین نوع خدمت، تکمیل فرم نظرسنجی و احراز صحت اطلاعات کسب و کار

در انتها باید وارد فرم “تعهدنامه” شوید و بر روی گزینه تایید کلیک کنید. موارد اشاره شده در متن این تعهدنامه مهم هستند که بهتر است آن‌ها را مطالعه کنید.

مرحله نهایی و دریافت کد اینماد

پس از طی‌کردن مراحل فوق، در “مدیریت کسب و کار” گزینه “پرداخت تعرفه مصوب” را انتخاب کنید و در صفحه باز شده به‌صورت اینترنتی هزینه مربوطه را پرداخت نمایید.

مرحله نهایی و دریافت کد اینماد

در نهایت با انتخاب گزینه “دریافت کد نماد” می‌توانید کد مربوط به نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید و در قسمت ویرایشگر سایت خود قرار دهید تا در سایت شما نماد و لوگوی اینماد به نمایش درآید.

اگر تمایل به دریافت اینماد دوستاره را دارید باید گزینه “درخواست نماد دوستاره” را در قسمت مدیریت کسب و کار انتخاب کنید و موارد خواسته شده را تکمیل نمایید.

مرحله نهایی و دریافت کد اینماد

چک لیست الزامات را بررسی کنید که موردی در آن ناقص نباشد و حتما گزینه ارسال جهت بررسی کارشناس باید انتخاب شده باشد تا پرونده شما مورد ارزیابی قرار گیرد و مراحل کار شما نهایی شود.

تمدید اعتبار اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) چگونه است؟

همان‌طور که اشاره شد، ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) شما دو سال اعتبار دارد. پس از گذشت این مدت اگر نمی‌خواهید آن را تمدید کنید باید دو هفته قبل از پایان اعتبار، درخواست ابطال نماد اعتماد الکترونیکی را ارسال کنید.

در صورتی که تمایل به تمدید اعتبار این نشان را داشته باشید، یک ماه قبل از زمان پایان اعتبار، می‌توانید برای تمدید آن اقدام کنید. اولین کاری که باید انجام شود این است که اطلاعات ثبت نامی خود را به روز کنید.

برای تمدید نماد اعتماد الکترونیکی، کسب و کار اینترنتی نباید تخلف خاصی داشته باشد و باید به تمامی شکایت‌های سایت خود رسیدگی کرده باشد. به عبارتی دیگر نباید شکایتی، حل نشده باقی‌مانده باشد. از طرفی دیگر نباید نوع فعالیتی که سایت فروشگاهی انجام می‌دهد بدون اطلاع مرکز تجارت الکترونیک، تغییر کرده باشد. متقاضی اگر این شرایط را رعایت کرده باشد، می‌تواند پرونده تمدید اعتبار اینماد را ارسال کند.

ممکن است به لوگوهای اینمادی برخورد کرده باشید که عبارت منقضی شده بر روی آن‌ها نوشته شده باشد. این موضوع نشان‌دهنده این است که اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به پایان رسیده است و سایت مورد نظر یا اقدام به تمدید آن نکرده است و یا منتظر تایید و تمدید مجدد آن است.

سایت‌ها دو هفته پس از اتمام اعتبار فرصت دارند تا تمامی شکایات ثبت شده را حل کرده و اینماد را تمدید کنند. اگر این کار را انجام ندهد، اینماد آن‌ها پس از دوهفته باطل خواهد شد و دامنه سایتی که این شرایط را داشته باشد در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

3 + پنج =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752