فروش اینترنتی ؛ چگونه محصولات خود را به فروش برسانیم

۹ شهریور ۱۴۰۰
فروش اینترنتی ؛ چگونه محصولات خود را به فروش برسانیم

با رشد تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت، روش ­های خرید و فروش دیگر تنها محدود به رفتن به فروشگاه­ها و خرید حضوری نیست. بیشتر افراد ترجیح می دهند بدون نیاز به صرف زمان و یا خارج شدن از منزل، خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. در این میان کسانی برنده خواهند بود که بتوانند بیشترین استفاده را از بازار آنلاین کرده، راه های فروش محصول در اینترنت و نکات فروش اینترنتی محصول را به خوبی بدانند؛ اما مسئله به همین سادگی ها نیست؛ تنوع روش­ های کسب درآمد اینترنتی و فروش اینترنتی به قدری بالا است که رقابت در این عرصه را بیش ­از­ پیش دشوار کرده است.

اگر شما نیز قصد دارید تا وارد این عرصه شده و کسب ­و­کار خود را آغاز کنید، در این مطلب نگاهی به نکات فروش اینترنتی داشته باشید. قطعاً توجه به روش های فروش برندها و فروشگاه های اینترنتی بزرگ می تواند تأثیر بسزایی در روشن شدن راه فروشندگان تازه کار داشته باشد.

چگونه محصولات خود را در اینترنت به فروش برسانیم؟

چگونه محصولات خود را در اینترنت به فروش برسانیم؟

یکی از مهم ترین «نکات فروش اینترنتی» که باید به آن توجه کنید این است که اگر قبل از شروع کار، آموزش های لازم را بگذرانید و با برنامه و هدف شروع به کار کنید، می­توانید خیلی زود به درآمدهای بالا برسید؛ اما قبل از هر چیزی باید یک بستر مناسب برای فروش محصولات خود در اینترنت انتخاب کنید.

برای فروش محصول در اینترنت راه ­های زیادی پیش روی شما وجود دارد. در ادامه ما به چند مورد از پرطرفدارترین  راه های فروش محصولات در اینترنت اشاره می کنیم. شما می­توانید بسته به نوع تجارت و هزینه ای که می خواهید برای ورود به این بازار در نظر بگیرید، یکی از موارد زیر را انتخاب کنید.

فروش محصول در شبکه های اجتماعی

فروش محصول در شبکه های اجتماعی

با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، خیلی ها به فروش محصولاتشان در این فضا علاقه مند شدند. شبکه ­های اجتماعی راهی ساده برای ورود به بازار فروش اینترنتی هستند. طبق آمار اینستاگرام، هر شخصی که در اینستاگرام فعالیت دارد حداقل یک پیج برند یا فروشگاه را دنبال کرده است؛ بنابراین راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام می­تواند یکی از اولین گزینه­ های پیش روی شما باشد.

فروش محصول در اینستاگرام یکی از محبوب ترین روش­ های کسب درآمد از اینستاگرام بدون سرمایه است. شما تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه می­توانید فروشگاه اینستاگرامی خود را راه اندازی کنید. البته فراموش نکنید که موفقیت در اینستاگرام کار ساده ای نبوده و باید پشتکار بالایی داشته باشید.

طبق آمارهای منتشرشده، 80 درصد شرکت های تولیدکننده محصولات قابل عرضه به مشتری، در اینستاگرام فعالیت دارند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فروش محصولات از طریق شبکه ­های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام، به صورت آنلاین نیستند. اگر می­خواهید فروش آنلاین با ثبت سفارش لحظه ای داشته باشید باید به سمت یک سایت فروشگاهی بروید.

در حال حاضر یکی از مهم ترین نکات فروش اینترنتی این است که باید توجه زیادی به رسانه های اجتماعی داشته باشید؛ زیرا این رسانه­ ها بیش از پیش در حال گسترش و دیده شدن هستند؛ بنابراین خودتان را تنها به اینستاگرام، تلگرام و سایت های فروشگاهی محدود نکنید و به سراغ رسانه های جدیدتر نیز بروید. سعی کنید از ایده های تکراری دوری کرده و به دنبال ایده­ های کسب­ و ­کار اینترنتی اجرا نشده در ایران باشید تا بتوانید سرعت دیده شدن برند خود را افزایش دهید.

اینترنت بستری فراهم کرده تا کسانی که محصولی برای فروش دارند بتوانند وارد این عرصه شده و کسب و­کار خود را گسترش دهند. با ورد به این فضا و با توجه به نکات فروش اینترنتی به راحتی می­توان بازار هدف را به شهر و تمام کشور گسترش داد. 

فروش محصول با ساخت فروشگاه اینترنتی

فروش محصول با ساخت فروشگاه اینترنتی

دومین راهی که برای فروش محصول در اینترنت پیش رو دارید، ساخت فروشگاه اینترنتی است.

فروشگاه اینترنتی راه حل مناسب دیگری برای ورود به دنیای فروش اینترنتی محصولات است. البته برای موفقیت در این روش بایستی به نکات فروش اینترنتی در سایت توجه داشته باشید. برای مثال تنها راه موفقیت شما در سایت فروشگاهی این است که سئو را جدی بگیرید. اگر خودتان دانش فنی در این خصوص ندارید، باید به فکر استخدام یک نفر برای سئو محصولات و وب­سایتتان باشید. 

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی، می توانید از طریق سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کنید. وردپرس علاوه بر هزینه پایین تر، نیاز به دانش کمتری نیز دارد. راه حل بعدی خرید یک سایت فروشگاهی آماده است. شما می توانید از طریق سایت های فروشگاه ساز آنلاین ، شروع به کارکنید.

همچنین می­توانید یک سایت با قالب از پیش تعیین شده بخرید، یا کمی بیشتر هزینه کنید و سایتی با توجه به نیازهای خود سفارش دهید. برای این کار فقط لازم است کمی جستجو کرده و با یک طراح سایت گفتگو کنید.

فروش محصول از طریق سایت های واسطه ای

فروش محصول از طریق سایت های واسطه ای

یکی دیگر از مهم ترین نکات فروش اینترنتی استفاده از سیستم همکاری در فروش است.

سایت  های واسطه ­یکی دیگر از روش  های ورود به عرصه فروش محصول در اینترنت است. در این روش شما از طریق ارائه محصولات خود در سایت  های معتبر و پر بازید، فعالیت کرده و دیگر نیازی به هزینه برای تبلیغات نخواهید داشت. خیلی از سایت های پربازدید وجود دارند که به شما در قبال هزینه حق عضویت ماهانه پنل فروش می دهند.

البته در این روش محصولات شما به صورت مستقیم روی سایت میزبان به فروش نمی ­رسد و عموماً نقش واسطه را ایفا می کند؛ یعنی خریدار یا به شماره تماس و اطلاعات فروشگاه شما دسترسی پیداکرده و یا به سایت شما راهنمایی می شود.

فروش محصول در مارکت پلیس ­­ها (Market Place)

فروش محصول در مارکت پلیس ­­ها

مارکت پلیس به فروشگاه هایی گفته می شود که انواع محصولات از برندهای مختلف را به­ صورت آنلاین به فروش می­رسانند. در این مدل سایت ها به شما پنلی ارائه می شود که شما به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط خواهید بود. فروشگاه های مارکت پلیس این امکان را در اختیار شما می گذارند تا محصولات خود را مقابل دید همه کاربران سایت قرار دهید. مشتری از طریق همان سایت ثبت سفارش کرده و باقی مراحل خرید به شما ارجاع داده خواهد شد.

فروشگاه بزرگی مثل دیجی­ کالا چند سالی است که با فروشگاه­ها و برندهای مختلفی همکاری کرده و پنل اختصاصی فروش در اختیار آن­ها قرار می­دهد. مارکت پلیس ها از این طریق به افزایش فروش فروشگاه های کوچک کمک کرده و از این فروشگاه ها مبلغی به عنوان سود دریافت می­کنند.

حالا که با روش های فروش محصول در اینترنت آشنا شدید، بهتر است با دقت بیشتری نکات فروش اینترنتی و فروش محصول در اینترنت را بررسی کنیم. هزینه برای طراحی یک سایت بدون در نظر گرفتن نکات مهم فروش محصولات در اینترنت نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه به تجارت شما ضربه خواهد زد.

موارد ذکر شده در ادامه این مطلب بر اساس تجارب بهترین فروشگاه های آنلاین جهان به دست آمده است.

برای فروش محصول در اینترنت به چه مواردی باید دقت داشته باشیم؟ 

تصویر محصول

تصویر محصول

یکی از مهم ترین نکات فروش اینترنتی و از اولین مواردی که باید به آن توجه کرد، تصویر و عکس محصول شما است. توجه داشته باشید که در روش اینترنتی و مجازی فروش محصولات، مشتریان تنها از طریق تصاویر و اطلاعاتی که در اختیار آن ها گذاشته می شود با محصول ارتباط برقرار می کنند. درنتیجه یک عکس خوب، با­کیفیت و جذاب می­تواند توجه کاربر را به دیدن محصولات شما و در ادامه خرید آن­ها جلب کند.

اگر امکان قرار دادن چند تصویر محصول از زوایای مختلف را دارید، بازخورد بهتری خواهید گرفت. طبق آمارهای موجود، محصولات و آگهی هایی که از چند تصویر برای معرفی استفاده کرده ­اند، بازدید و فروش بیشتری نسبت به محصولات بدون تصویر دارند. همچنین بد نیست بدانید که ویدیو بهتر از یک یا چند تصویر است. اگر پیج فروش لباس دارید، می­توانید محصولات خود را تن مانکن کرده و یک ویدیو از زوایای مختلف از آن تهیه کنید. ویدیو نسبت به تصویر، اطلاعات بیشتری به مخاطب ارائه می­کند.

نحوه معرفی محصول

نحوه معرفی محصول

متن معرفی محصول نقش فروشنده را ایفا می کند. معرفی باید کامل و جامع بوده و تمامی اطلاعات لازم در خصوص محصول را در بر داشته باشد. اصولاً خریداران در فضای مجازی به فروشگاه­ هایی که اطلاعات محصول ندارند اعتماد نمی­کنند؛ زیرا نوشته ­ای که برای محصولات ارائه می دهید حس اعتماد و احترام برای کاربر و خریدار را به او منتقل می کند.

کاربر قبل از اقدام برای خرید یک محصول، باید اطلاعات کاملی در خصوص رنگ، جنس، سایز، قیمت و سایر مشخصات محصول داشته باشد. هرچه اطلاعات دقیق­تری ارائه کنید، شانس فروش بیشتری خواهید داشت. بد نیست که بدانید یکی از جدیدترین روش های معرفی محصولات، آنباکس است. شما هم حتماً چند ویدیو آنباکس یا جعبه گشایی از محصولات مختلف را دیده اید.

برخی از پیج های فروشگاهی از مشتریان خود می خواهند که از لحظه جعبه گشایی محصولات خود ویدیو تهیه کنند. با این کار می­توان به جذب مشتری کمک کرده و محصولات را به سایر کاربران معرفی کرد. به هر ترتیب فراموش نکنید که معرفی محصول مهم ترین نکات فروش اینترنتی است که شاید خیلی جدی گرفته نمی­شود. پس سعی کنید به بهترین شکل ممکن، محصولات را معرفی کنید.

راهنمای خرید سریع و شفاف

راهنمای خرید سریع و شفاف

همه از پیچیدگی و ابهام فراری هستند. تا جایی که می توانید مراحل خرید را کوتاه کنید و خریدار را در میان صفحات اضافی وب­سایت گیر نیندازید. تجربه کاربری چیزی است که خیلی از طراحان و مدیران سایت آن را نادیده و یا خیلی ساده می گیرند.

خیلی از کاربران تا مرحله خرید پیش می­روند؛ اما به دلیل ابهام و پیچیدگی مراحل خرید، صفحه سایت را بسته و از خرید محصول صرف نظر می­کنند. بهتر است مسیر خرید مشتری طوری طراحی شود تا کاربر بتواند با چند کلیک ساده، سفارش خود را نهایی کند. سعی کنید یک راهنمای خرید هم در وب­سایت یا صفحه اینستاگرام خود داشته باشید. این جا است که تجربه کاربری اهمیت خودش را نشان می دهد.

بعد از ثبت خرید توسط کاربر تا جایی که امکان دارد مراحل ثبت تا تحویل سفارش را برای کاربر شفاف و توضیح دهید. برای اطلاع رسانی از موفق بودن خرید، می­توان از پنل کاربری و یا ارسال پیام کوتاه استفاده کرد. با این کار خیال مشتری بابت خرید و مبلغی که پرداخت کرده، راحت خواهد بود و جلب اعتماد مشتری تا حدی، موفقیت آمیز بوده است.

مشخص بودن اطلاعات فروشنده

مشخص بودن اطلاعات فروشنده

حتی خود من نیز به سایت ها و فروشگاه ­هایی که در آن هیچ اطلاعاتی از فروشنده وجود ندارد، اعتماد نمی­کنم. به یاد داشته باشید که باید اطلاعات کامل و یا دست کم یک  راه ارتباطی با خود را به مشتریان ارائه دهید. برای مثال شماره تلفن، آدرس فروشگاه حضوری شما، آی دی پیج اینستاگرام و غیره. این کار موجب افزایش اعتماد مشتریان به شما خواهد شد.

تعیین شرایط بازگشت کالا و وجه

تعیین شرایط بازگشت کالا و وجه

یکی از مهم ترین نکات برای فروش اینترنتی محصولات، امکان بازگشت کالا و یا وجه است. قدیم ترها، در برخی از فروشگاه­ها تابلویی با مضمون «جنس فروخته شده پس گرفته می شود» می دیدیم. این فروشندگان مشتری مداری را به­ عنوان یک استراتژی برگزیده بودند. حالا خیلی از فروشگاه های معتبر آنلاین هم از این رسم که جنس خریده شده پس گرفته می شود پیروی می کنند. دلیل آن حس امنیتی است که به مشتری داده می شود.

اگر مشتری بداند که در صورت ایراد محصول یا عدم رضایت از محصول خریداری شده (البته با شرایط خاص) می تواند کالا را مرجوع کرده و یا آن را با کالای دیگری تعویض کند، تمایل بیشتری به خرید خواهد داشت. به نظر شما چند درصد از مشتریان شما کالا را مرجوع می کنند؟ و در مقابل چند درصد به خریداران شما اضافه می شود؟

یکی از مهم ترین نکات فروش اینترنتی این است که همیشه یک راه حل برای مشتریان خود داشته باشید؛ زیرا شما با اقشار متفاوتی از مردم با طرز فکرهای متفاوتی طرف هستید. یک مدیر خوب کسی است که بتواند به­ خوبی همه بحران­ها را مدیریت کند. شما نیز به عنوان مدیر فروشگاه اینترنتی خود، باید همه احتمالات را در نظر گرفته و به فکر چاره برای آن­ها باشید.

به اشتراک گذاری نظرات مشتریان

به اشتراک گذاری نظرات مشتریان

اگر یک پیج فروش اینستاگرامی دارید، با استوری کردن نظرات مثبت مشتریان، یا ارائه فهرستی از سفارش ها، حس اعتماد را به مشتریان جدید بدهید. هیچ تبلیغی تأثیرگذارتر از ارائه نظرات مثبت کاربران نخواهد بود. اگر فروشگاه اینترنتی دارید، از کاربران بخواهید نظرات خود را با شما در مورد محصولی که خریده ­اند در میان بگذارند. نظرات مثبت را به هر روشی در مقابل دید دیگران قرار دهید.

همچنین برای این کار می­توانید تبلیغات نیز کنید. اینفلوئنسرها در قبال پرداخت مبلغی، سایت و یا فروشگاه شما را به مخاطبان خود معرفی می­کنند. البته فراموش نکنید که فریب دادن، راه خوبی برای جذب مشتری نیست. کیفیت بهترین تبلیغی است که کسب­ و­ کار شما را به دیگران معرفی خواهد کرد. 

ارائه محصولات به­ صورت پکیج

ارائه محصولات به­ صورت پکیج

طبق آمار، 24 درصد مشتریان هر فروشگاهی را خسیس ها تشکیل می دهند. با ارائه پکیجی از محصولات، می توانید مشتریان خسیس را نیز برای خرید ترغیب کنید. خیلی ها با اطلاع از قیمت یک محصول، از خرید آن صرف نظر می­کنند؛ اما وقتی یک محصول، در کنار چند محصول دیگر به صورت پکیج و با قیمت مناسب ارائه می شود، تمایل به خرید آن بیشتر است.

اگر به تبلیغات تلویزیونی دقت کرده باشید، یک سرویس چدنی با چند قلم دیگر از محصولات آشپزخانه در کنار هم به صورت پکیج به فروش می رسد. این روش قطعاً بازخورد بهتری خواهد داشت.  یک ست لباس، یا یک پکیج لوازم آرایشی، یک پکیج کتاب و… می تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش فروش شما داشته باشد. با این کار می­توانید حتی مشتریانی که قصد خرید ندارند را نیز ترغیب به خرید کنید.

 ارائه بن یا کد تخفیف

 ارائه بن یا کد تخفیف
کد تخفیف خشکشویی

هیچ­ چیز نمی­تواند جایگزین شیرینی تخفیفی که در زمان خرید به شما تعلق می­گیرد، بشود. مبلغ مهم نیست. همین که مشتری کمتر از چیزی که باید، پرداخت کند، کافی است. از مهم ترین نکات فروش اینترنتی استفاده از همین ترفند است. با این کار می­توانید مشتریان گذری را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. در صورت امکان مشتریان خود را با پیشنهاد های ویژه و تخفیف غافلگیر کنید.

همیشه بن تخفیف یکی از بهترین راه ها برای جذب  مشتریان بوده و هست. با ارائه پیشنهاد های جذاب و تخفیف های مناسب روی خرید محصولات و ارائه بن های تخفیف برای خریدهای بعد کاربر را به مشتری دائمی خود تبدیل کنید.

حمایت و پشتیبانی از مشتری

خیلی از فروشگاه های اینترنتی تمام تلاش خود را می کنند تا مشتری را به سایت بیاورند؛ اما بعد از خرید، مشتری را به حال خود رها می­کنند. شاید با این کار هدف فروش محصول عملی شده باشد؛ اما آن کاربر نه تنها دیگر هرگز از شما خرید نخواهد کرد، بلکه آشنایان خود را نیز از این کار بازخواهد داشت. به یاد داشته باشید که هدف شما جذب مشتریان دائمی است. خرید یک مشتری برای سایت شما کافی نیست. باید این خریدها تکرار شود تا شما به موفقیت دست یابید.

بعد از ارائه محصول به مشتری، با او تماس بگیرید، از او نظرخواهی کنید و نشان دهید که مشتری برای شما باارزش است. یا اگر در اطلاعات ورودی مشتری تاریخ دقیق تولد نیز وجود دارد، روز تولد او را تبریک بگوید. خیلی از برندهای معتبر حتی بعد از یک سال برای مشتریان قدیمی خود کارت پستال یا پیامک تولد می­فرستند.

فروش محصولات دیجیتال

فروش محصولات دیجیتال

یکی از مهم ترین نکات فروش اینترنتی که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، فروش محصولات دیجیتال است. شما در حوزه دیجیتال فعالیت دارید، پس شانسی برای فروش محصول در اینترنت ندارید؟ پاسخ به روشنی منفی است. امروزه بسیاری از سایت­های اینترنتی گستره متنوعی از محصولات دیجیتال و مجازی خود را به فروش می­رسانند. برای مثال کتاب­های صوتی یا پی­دی­اف، فایل­های آموزشی، تصاویر طراحی شده و هزاران موارد دیگر، از گزینه ­های فروش محصولات دانلودی و مجازی در اینترنت است.

سود کمتر برای آینده بهتر

خیلی ­ها وقتی کسب­ و کار اینترنتی خود را آغاز می­کنند، از همان ابتدا به فکر کسب سود­های کلان هستند؛ اما فراموش نکنید که قیمت های مقرون به صرفه تر، مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. ارائه قیمت­های مناسب و در نظر گرفتن سود کمتر برای خود، می­تواند یکی از انواع روش های بازاریابی بدون هزینه باشد؛ زیرا مشتریان قبل از خرید، حتما قیمت ها را با سایت­های دیگر مقایسه می­کنند. البته این را نیز در نظر بگیرید که قیمت­های غیرمنطقی ممکن است موجب سلب اعتماد مشتریان نیز شود. ممکن است برخی تصور کنند که قیمت های کم، دلیل بی ­کیفیتی محصولات است.

فروش محصولات در رویدادها

تقویم جمهوری اسلامی ایران پر از رویدادهای ملی، جهانی و مذهبی است. از این رویدادها برای بازاریابی محصول و فروش بیشتر استفاده کنید. خود شما نیز دست کم یک­بار در یک طرح شگفتانه و یا پیشنهاد ویژه که به مناسبتی خاص برگزارشده، شرکت کرده ­اید. رویدادهای سالانه، فصلی و ماهانه می­تواند سطحی از هیجان را در مشتریان به وجود آورد و آن­ها را تشویق به خرید نماید. با برگزاری رویدادهایی مانند مراسم روز افتتاحیه، خیریه یا تعطیلات، فروش خود را افزایش دهید.

کلام آخر

بله خیلی از پیج های اینستاگرامی و خیلی از فروشگاه های آنلاین درآمدهای فوق العاده ­ای دارند؛ اما دلیل این فروش و استقبال مردم، رعایت همین نکات فروش اینترنتی است که در بالا به آن اشاره شد. اگر شما نیز می­خواهید با فروش محصول در اینترنت کسب­ و­ کار خود را گسترش دهید، فراموش نکنید که هریک از این نکات می­تواند کلیدی اسرارآمیز برای دست­یابی شما به موفقیت­های بیشتر باشد.

در این مطلب سعی کردیم به برخی از مهم ترین “نکات فروش اینترنتی” بپردازیم. برای موفقیت در این مسیر باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید تا به درآمدهای خوب برسید. شما نیز اگر تجربه و یا نظر خاصی در خصوص راهکارهای فروش محصول در اینترنت دارید، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

15 − 11 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752