کسب و کار اینترنتی، راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی

۱۶ شهریور ۱۴۰۰
کسب و کار اینترنتی، راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی

این روزها محال است که کسی از اینترنت استفاده کند و عنوان کسب و کار اینترنتی به گوشش نخورده باشد. امروزه یکی از ترندهای پراستفاده در فضای وب، این گونه مشاغل هستند که هر روزه نیز بر تعداد علاقه مندان آن افزوده می‌شود. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید، از اینترنتی که همه مردم به منظور سرگرمی به سراغ آن می‌روند، کسب درآمد کنید؟

طبق پیش بینی متخصصان این حوزه، بسیاری از مشاغلی که در دنیای فیزیکی قرار دارند، به زودی و طی ۵ سال آینده از بین خواهند رفت، پس بهتر است تا قبل از رکود کسب و کارتان به فکر چاره‌ای باشید!

در این مقاله شما به‌طور کامل با مفاهیم ، انواع کسب و کارهای اینترنتی و مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی، توسعه و مدیریت آشنا خواهید شد. پس تا آخر با ما همراه باشید.

کسب و کار

کسب‌وکار به زبان ساده سیستمی است که یک ایده را تبدیل به ثروت می‌کند.همانطور که میدانیم مهم‌ترین دارایی یک کسب‌وکار، یک سیستم از قبل طراحی شده است.

بیایید ببینیم این سیستم شامل چه چیزهایی است؟ این سیستم شبیه یک ماشین است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. موتور، بخش‌های مکانیکی و الکترونیکی، بدنه، شاسی و چرخ‌ها و …

در یک کسب‌وکار این بخش‌ها شامل پرسنل، محل، تجهیزات، کامپیوتر، فرایندهای کاری (بازاریابی و فروش) و … است. اگر مدیرعامل یا موسس کسب‌وکار، سیستم را درست طراحی کند ایده تبدیل به ثروت خواهد شد. در غیر اینصورت کسب‌وکار از بین خواهد رفت.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی ترکیبی از مهارت، دانش و خلاقیت است که بتواند نیازهای بخشی از جامعه را برطرف کند. به زبان ساده به هر نوع فعالیتی در اینترنت که منجر به کسب درآمد از طریق اینترنت شود. کسب و کار اینترنتی یک سیستم طراحی شده در اینترنت است.یک سیستم که ایده ما را تبدیل به ماشین پولسازی در بستر اینترنت می‌کند.

کسب و کار اینترنتی فقط داشتن یک وب‌سایت نیست. پس برای داشتن یک بیزینس اینترنتی پولساز‌ شما باید طراح یک سیستم باشید. بهتر است بگوییم شما باید یک سیستم ساز باشید تا یک طراح سایت!

در واقع چیزی که باعث درآمد بسیار بیشتر برخی سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی می‌شود فقط یک ایده نیست! بلکه طراحی سیستم پولسازی در اینترنت است.

کسب و کار در دنیای دیجیتال

در دنیای دیجیتال شما نیاز به ۱۰ ساعت کار در روز ندارید. شما با ۴ تا ۵ ساعت کار مفید و طراحی سیستم، به راحتی می‌توانید یک درآمد رویایی داشته باشید. برای داشتن کار اینترنتی لازم نیست کل پس‌انداز خودتان را در قایق ریسک به آب بیاندازید!

شما بدون دفتر کار می‌توانید برای افرادی کار کنید که هیچ وقت آن‌ها را ندیده‌اید. و شاید کیلومترها دورتر ار شما زندگی می‌کنند. پس تمام نگرشتان را در مورد کسب و کار تغییر دهید!

کسب و کار اینترنتی دقیقاً همان کسب و کارهای سنتی است اما با یک مدل جدید. به عبارت بهتر روش ارائه متفاوت همان کالا یا خدمات با یک مدل کسب و کار جدید به مشتریان، یک کسب و کار اینترنتی را شکل می‌دهد.

چگونه یک کسب‌ و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

۱. فروش محصولات فیزیکی

در این مدل کسب و کار اینترنتی شما نیاز به محصولات فیزیکی برای فروش دارد. منظور از محصولات فیزیکی هر نوع محصولی است که باید برای فروش آن سیستم ارسال و تحویل فیزیکی داشته باشید. به این سیستم تحویل دلیوری Delivery گفته می‌شود.

در نظر داشته باشید راز موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی در سرعت تحویل کالای شماست. هرچقدر سیستم دلیوری شما دقیق‌تر و خوش‌قول‌تر باشد، بیزینس شما موفق‌تر و پول‌سازتر خواهد بود. یکی از ارزش‌های استارت آپ های موفق اسنپ . دیجی کالا همین سیستم دلیور آن‌هاست.

در فروش محصولات فیزیکی ممکن است شما مالک، تولیدکننده و توزیع‌کننده کالا باشید. اما ممکن هم هست کالا متعلق به شما نباشد و شما واسطه فروش باشید(همکاری در فروش) .

بر همین اساس این مدل کسب و کار اینترنتی به دو نوع دیگر دسته‌بندی می‌شوند:

. فروش مستقیم

در این مدل کسب و کار شما تولیدکننده یا توزیع‌کننده محصولات فیزیکی هستید. مثلاً ممکن است شما تولیدکننده محصولات اورگارنیک هستید. ممکن است شما محصولات خانگی تولید می‌کنید. شاید واردکننده کالای دیجیتال باشید. ممکن است صنایع‌دستی تولید می‌کنید.

در این مدل شما می‌توانید محصولات فیزیکی خود را از طریق راه اندازی کسب و کار اینترنتی و طراحی یک مدل کسب و کار به یک کسب و کار نوپا (استارت آپ) تبدیل کنید.

در روش فروش مستقیم کالای شما از طریق وب‌سایت فروشگاهی یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به فروش خواهد رسید.

. فروش واسطه‌‎ای

اگر تولیدکننده نیستید نگران نباشید! لازم نیست حتماً تولیدکننده باشید و کالای فیزیکی‌تان را بفروشید. بسیاری از افراد و کسب و کارها از طریق فروش واسطه‌ای، فروش اینترنتی خیلی خوبی دارند. این یعنی کسب درآمد فوق‌العاده‌.

این نوع کار اینترنتی با گوشی نیز قابل انجام است. به‌این‌ترتیب می‌توانید کار اینترنتی بدون سرمایه انجام دهید. یکی از روش‌های داشتن کسب‌وکار در اینستاگرام جمع‌کردن دنبال کننده (فالوور) و معرفی محصولات دیگران است.

به عنوان مثال سایت دیجی کالا در ابتدا و هنوز هم بسیاری از کالاهای سایت خود را به‌صورت واسطه‌ای بفروش می‌رساند.

۲. فروش محصولات مجازی

در این مدل کسب و کار اینترنتی شما دیگر نیاز به محصولات فیزیکی ندارید. بلکه نیاز به محصولات مجازی دارید. منظور از محصولات مجازی هر نوع محصولی است که برای فروش آن نیاز به سیستم ارسال و تحویل فیزیکی نداشته باشید. سیستم تحویل یا دلیوری Delivery شما به‌صورت مجازی و آنلاین اتفاق می‌افتد. در این نوع کسب و کار اینترنتی مشتریان به‌راحتی تصمیم به خرید می‌گیرند؛ چراکه فاصله خرید تا تحویل کالا در حد چند دقیقه است.

  • فروش انواع نرم‌افزار ویندوز، اپل و اندروید و … فروش آنتی‌ویروس، محصولات آموزشی و کمک‌آموزشی قابل دانلود مانند فایل‌های ویدیویی و صوتی در این نوع محصولات مجازی هستند.
  • دوره‌های آنلاین مثل آموزش کسب‌وکار اینترنتی و فایل‌های آموزشی قابل دانلود در سایت بهترین ایده نیز فروش محصول مجازی محسوب می‌شوند.
  • سایت‌هایی مثل فرادرس و استاد سلام و … از این نوع سایت‌ها هستند. با سایت‌های فروش کتاب الکترونیکی مثل کتاب سبز و کتابناک. سایت‌ها فروش کتاب‌های صوتی مثل نوار.

راز موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی در سیستم‌سازی دقیق و طراحی سایت حرفه‌ای فروشگاه مجازی است.

۳. فروش خدمات

در این مدل کسب و کار اینترنتی انواع خدمات از طریق اینترنت ارائه می‌شوند. خدماتی مانند کاریابی، مشاوره، رزرو هتل، خرید بلیت هواپیما و قطار به‌صورت آنلاین. رزرو یا خرید همایش و کنسرت.

مثال‌هایی برای این نوع کسب و کار اینترنتی

  • سایت جاباما برای رزرو هتل.
  • سایت علی‌بابا برای خرید بلیت هواپیما و قطار.
  • سایت ایران کنسرت برای کنسرت و …

۴. کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر محتوا

یکی از بهترین و کم درد سرترین مدل های کسب و کار اینترنتی، مدل درآمدزایی از تولید محتوا و فروش محتوا است. شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه، تولید محتوا است.

تولید محتوای باارزش و تبدیل آن به پول و ثروت. هم می‌توانید به‌صورت مستقیم محتوا را به پول تبدیل کنید و هم به‌صورت غیرمستقیم!

ساده تر اگر بخواهیم بگوییم نوشتن (مطلب،مقاله)، طراحی کردن، ضبط کردن (صدا،کلیپ) و ساختن هرچیزی که انسان‌ها می‌توانند درکش کنند (ساخت تبلیغات). این محتوا باید در بستر های مختلف قابلیت انتشار داشته باشد.

۵. کسب و کار اینترنتی مبتنی بر مهارت و تخصص

یکی دیگر از مدل های کسب و کار اینترنتی، فروش مهارت و تخصص از طریق اینترنت است. ممکن است شما مهارت برنامه‌نویسی داشته باشید. مهارت طراحی سایت، مهارت سئو، مهارت بازاریابی اینترنتی ،مترجمی . این مهارت‌ها قابلیت فروش دارند. با انجام دادن پروژه‌های مختلف می‌توان درآمد بسیار خوبی از کار اینترنتی در خانه کسب کرد.

کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران

۱. فروش کالا

تجربه خرید از سایت‌هایی مثل دیجی کالا، اسنپ مارکت و … برای یک خرید راحت، بدون تحمل ترافیک و تهیه کالای باکیفیت. تحویل کالا درب منزل یا محل کار، ضمانت برگشت کالا. از همه مهم‌تر توضیحات دقیق کالا و نظرات کاربران خرید را برای ما ساده‌تر خواهد کرد.

یکی از سایت‌های کسب درآمد دیجی کالا است. در فروشگاه دیجی کالا بخشی وجود دارد که می‌توانید با کار در منزل حتی ساخت کاردستی فروشنده شوید.

۲. سفارش غذا

تا حالا شده توی خونه یا محل کار باشید و حوصله بیرون رفتن نداشته باشید؟ باران شدیدی هم می‌آید و شما هوس یک پیتزا کردید یا یک‌کاسه آش رشته. خوب کافیه با اسنپ فود، ریحون و … غذای موردعلاقه‌ خودتان را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

شما با گرفتن سفارش غذا به‌صورت اینترنتی می‌توانید کار اینترنتی در منزل با حقوق روزانه داشته باشید.

۳. حمل و نقل

یک مثال دیگر! این روزها مردم کمتر از آژانس برای جابجایی در شهر استفاده می‌کنند. و بیشتر با اسنپ و تپسی در حال سفرهای درون‌شهری است. این‌ یکی از روش‌های کسب درآمد با موبایل است.

۴. سیستم رزرو

یادتان هست برای خرید بلیت سینما باید به سینمای موردنظر می‌رفتیم؛ اگر سانس سینما را دقیق می‌دانستیم و بلیت آن سانس موجود بود، تازه موفق می‌شدیم به تماشای فیلم بشینیم. البته باکمی استرس! تازه معلوم نبود بلیت دقیقاً در چه ردیف گرفتیم. اما الان با سینما تیکت به‌راحتی بلیت سینما را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنیم. انتخاب فیلم موردعلاقه، تاریخ، ساعت و از همه مهم‌تر انتخاب صندلی توسط خودمان.

۵. ثبت آگهی

حتما شما کسب و کارهای اینترنتی ثبت آگهی مثل دیوار و شیپور و … را می‌شناسید. یا شاید با آن‌ها آگهی خود را ثبت کرده‌اید. یادتان هست در چندسال پیش چه هزینه‌ای باید بایت آگهی روزنامه می‌دادیم. چندین روز طول می‌کشید و معلوم نبود چقدر دیده شود؟ فقط در یکی دو روز اول امکان دیده شدن آگهی وجود داشت. و مجبور بودیم باز هم آگهی را مجددا در یک نوبت دیگر ثبت کنیم.

شما هم میتوانید با داشتن یک سایت مشابه دیوار و شیپور کسب وکار اینترنتی خود را شروع کرده و به درآمد زایی برسید . کافیست روی این لینک کلیک کرده تا سایت مشابه دیوار و شیپور خود را داشته باشید.

ایده‌های کسب و کار اینترنتی

تمام اتفاقات خوب و موفقیت های بشر با یک جرقه در ذهن اتفاق افتاده است . بشر با دیدن یک رویداد ، صحبت کردن با دیگران ، خواندن یک مطلب و .. و بر اساس نیاز های اطراف خود توانسته به ایده های کسب درآمد جالبی برسد که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. به جرات میتوان گفت استارت تکامل جامعه تا به امروز همین ایده ها بوده اند . کسب و کار اینترنتی نیز ازین قاعده مستثنی نبوده و ایده های کسب درآمد آنلاین نیز نقطه‌ی شروع کسب و کار خیلی از افراد بوده است .

تا اینجا با انواع کسب و کار اینترنتی با ذکر مثال آشنا شدیم . اگر علاقه مند به کسب و کار اینترنتی هستید ولی هنوز ایده ای در سر ندارید مقاله مربوطه به ایده های کسب و کار ما را مطالعه کنید تا ایده هایی با جزییات بیشتر در اختیارتان قرار بگیرد.

راه اندازی کسب‌ و کار اینترنتی

تا اینجا مفصل در مورد انواع کسب وکار اینترنتی و ایده های مختلف صحبت کردیم. در این بخش موارد آماده سازی و راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را که شما باید بدانید با شما در میان میگذاریم .

توسعه و مدیریت

بعد از راه اندازی کسب وکارت اینترنتی نوبت به مهارت های توسعه و مدیریت کسب و کار اینترنتی میرسد که در ذیل آمده است :

  1. معرفی سایت به موتورهای جستجو
  2. بهینه سازی سایت برای گوگل SEO
  3. سیستم فروش حرفه‌ای
  4. طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج
  5. پیاده‌سازی تکنیک‌های بازاریابی اینترنتی
  6. آنالیز دقیق رفتار کاربران در سایت
  7. طراحی قیف بازاریابی
  8. همکاری در فروش

دنیای واقعی را فراموش کنید!

وقتی از ایده‌های جدید خود با دیگران صحبت می‌کنید اغلب این جمله را می‌شنوید: این کار جواب نمی‌دهد! کار نکن! دنیای واقعی جای کسل کننده‌ای برای زندگی است. جایی که ایده های جدید و مفاهیم تازه‌ در آن هیچ جایگاهی ندارند. در دنیای واقعی یک اصل وجود دارد: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!

در دنیای واقعی هیچ‌کس آماده دگرگونی نیست و بدتر این‌که آن‌ها می‌خواهند شما را در چاله‌ای که خودشان زندگی می‌کنند، فرو برند.
اگر مشتاق و جاه‌طلب باشید، سعی می‌کنند به شما ثابت کنند که ایده‌هایتان نشدنی ست و زمانتان را بابت پیگیری این ایده‌ها هدر ندهید.توجهی به آن‌ها نکنید! دنیای آن‌ها همراه با همین واقعیت‌هاست. اما این به این معنا نیست که شما مجبورید در دنیای آن‌ها زندگی کنید.

در دنیای واقعی نمی‌توان ۴۰ نفر کارمند در تمام کشورهای دنیا داشت. در دنیای واقعی نمی‌توان میلیون‌ها مشتری را بدون بخش فروش و مشتری جذب کرد. اما با بازاریابی اینترنتی این حجم از فروش امکانپذیر است.

فرمول موفقیت

در دنیای واقعی فاش کردن فرمول موفقیت رسم نیست! اما در دنیای دیجیتال تمام این کارها را می‌توان انجام داد. دنیای واقعی توجیهی است برای تلاش نکردن و قطعاً این نوع نگرش، هیچ آورده‌ای برای شما نخواهد داشت. از همین امروز نگرش‌تان را تغییر دهید و تصمیم بگیرید همرنگ جماعت نباشید!‌

نتیجه‌گیری

شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به ایده عجیب‌وغریب و تخصص‌های خاصی ندارید. بهتر است ابتدا با انواع کسب و کار اینترنتی آشنا شوید. بعد ایده های خود را ارزیابی کنید و یک مدل کسب و کار اینترنتی اولیه تهیه کنیدو مهارت‌های لازم را در دوره های آموزش کسب و کار اینترنتی افزایش دهید.

یادتان باشد پس از راه اندازی، نیاز به نظم، توسعه و یادگیری مهارت‌های زیادی دارید. مهارت بازاریابی اینترنتی، تکنیک‌های افزایش فروش سایت، افزایش جذابیت کاربران، سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و تولید محتوای ناب و تخصصی.

برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه باروزی ۶ ساعت کار در منزل هم واقعاً می‌توانید موفق باشید. اما یادتان باشد باید تلاش کنید و دائماً مطالب جدید یاد بگیرید. در دنیای رقابتی امروز مهم‌ترین مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا می‌تواند مهارت‌های کسب و کار اینترنتی شما باشد.


نظر خود را در کارد زیر بنویسید.

2 × 4 =

بدون دیدگاه

ورود به دنیای نسیم نت

گروه طراحی نسیم نت
مشاوره رایگان تلفنی
پل های ارتباطی با

گروه طراحی نسیم نت

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه ( به استثنای روزهای تعطیل )
ساعت پاسخگویی : 9 صبح تا 2 بعد از ظهر

در صورتیکه قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید در روزها و ساعات اعلام شده با ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنیم.

03537303047

09197437752